Rozpoczął się kolejny etap modernizacji mostu kolejowego na Nysie Łużyckiej w Zgorzelcu (Dolnośląskie). Remont przeprawy pozwoli na kursowanie pociągów z prędkością ok. 80 km/h. Prace mają się zakończyć w grudniu 2013 r., a ich koszt to blisko 28 mln zł.
Obiekt ma 450 m długości, był budowany w latach 1844-47. Most został poważnie uszkodzony w czasie II wojny światowej, a jego odbudowa zakończyła się w 1953 r. Obecnie konstrukcję nośną stanowią przyczółki oraz 30 przęseł łukowych opartych na 29 filarach.
- Celem prowadzonych prac jest poprawa stanu infrastruktury kolejowej. Prędkość pociągów na obiekcie zwiększy się dzięki temu z 40 km/h do 80 km/h. Skróci się czas przejazdu i zwiększy przepustowość. Zakres robót uwzględnia także m.in. poprawę warunków ochrony środowiska, oczyszczenie elewacji oraz montaż nowych balustrad - mówił Siemieniec.
Prace remontowe rozpoczęły się we wrześniu 2012 r. i zakończono już modernizację jednego z dwóch torów, którym obecnie jeżdżą pociągi na trasie Wrocław - Drezno. Obecnie roboty prowadzone są 30 m nad rzeką i toczą się na sąsiednim torze. Przerywane są tylko na czas przejazdu pociągów.
Zakończenie prac planowane jest na grudzień 2013 r., a wartość całej inwestycji to blisko 28 mln zł. Remont przeprawy w Zgorzelcu jest konieczny m.in. ze względu na planowaną modernizację sąsiedniego mostu granicznego na Nysie Łużyckiej na odcinku Bielawa Dolna - Horka. "Tam prace wymagają całkowitego wyłączenia ruchu kolejowego. Wówczas jego część zostanie skierowana na most w Zgorzelcu" - tłumaczył Siemieniec.