Kielce: nowe przystanki komunikacji miejskiej na ukończeniu

Kielce: nowe przystanki komunikacji miejskiej na ukończeniu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

32 mln zł kosztowała gruntowna przebudowa 81 przystanków komunikacji miejskiej w śródmieściu Kielc. Trwają ostatnie prace instalacyjne przy nowych wiatach, prowadzone są też odbiory poszczególnych części inwestycji.

Prowadzona od kwietnia inwestycja ma zakończyć się w sobotę. Jak poinformował w piątek PAP rzecznik inwestora - Miejskiego Zarządu Dróg - Jarosław Skrzydło, trwają jeszcze prace wykończeniowe. Wykonawca uzupełnia konstrukcje wiat przystankowych w niezbędne elementy, takie jak siedziska, gabloty i instalacje elektryczne.

"W ostatnich dniach komisja powołana przez MZD sukcesywnie odbiera roboty. Wskazuje też usterki - jeśli takie się pojawiają - które są potem poprawiane. W poniedziałek gremium ponownie dokona oceny inwestycji" - dodał Skrzydło.

Przedsięwzięcie obejmowało gruntowną przebudowę 81 przystanków, znajdujących się w śródmieściu Kielc - dużych i średnich, węzłowych w komunikacji, gdzie panował największy ruch pasażerów. Remont objął też małe konstrukcje, usytuowane przy największych osiedlach miasta oraz w pobliżu instytucji publicznych.

Dzięki realizacji inwestycji, w przestrzeni miejskiej pojawiły się nowoczesne, spójne architektonicznie i kolorystycznie konstrukcje. "Estetyka starych przystanków była katastrofalna, a w tej chwili jest ona na bardzo wysokim poziomie, co wpłynie też na poprawę estetyki całego miasta" - ocenił Skrzydło.

Rzecznik MZD przypomniał, że była to rozległa inwestycja, "bardzo trudna logistycznie i uciążliwa dla mieszkańcu miasta i pasażerów komunikacji miejskiej" - obejmowała bowiem 81 budów w ramach jednego projektu.

Przez kilka miesięcy kierowcy w Kielcach musieli liczyć się ze zawężeniem pasów ruchu na wielu ulicach - przy zatokach przystankowych wykonywanych z betonu, trzeba było bowiem frezować przylegające do nich pasy jezdni. Z kolei pasażerowie komunikacji miejskiej musieli korzystać z przystanków tymczasowych, wyznaczonych w innych punktach, niż dotychczas.

Lokalna społeczność i media informowały o opóźnieniach i błędach wykonawczych, które można było zauważyć przy niektórych inwestycjach.

"Rzeczywiście, na początku robót wykonawca rozebrał stare konstrukcje przystanków i przez dłuższy czas nic się tam nie działo - nie widać było, że budowane są nowe elementy. Miasto poważnie rozważało kwestię rozwiązania umowy z wykonawcą. Ostatecznie do tego nie doszło - po wspólnych rozmowach, ustaleniach i mobilizacji przez nas wykonawcy, prace nabrały tempa" - opisywał Skrzydło.

Poprawiono też szklane zadaszenia, przezroczyste w części wiat, które nie były przyciemnione i nie chroniły przed słońcem. Zmieniono też wysokość wsporników siedzisk, w miejscach, gdzie zainstalowano je za nisko.

W przyszłym roku zapadnie decyzja odnośnie ewentualnej wymiany elementów siedzisk w małych wiatach, które - w zależności od pogody - nadmiernie się nagrzewają lub wychładzają.

Skrzydło przypomniał, że podnoszono też problem wysokich kosztów wykonania każdego z przystanków (średnio to ok. 400 tys. zł). "Od początku cierpliwie tłumaczyliśmy, że przestanek to nie tylko wiata, a coś zdecydowanie więcej. To poważne roboty drogowe, konstrukcyjne, instalacyjne. Koszt wiat, w skali całego projektu, to zaledwie 6,4 proc." - argumentował.

Jak dalej tłumaczył rzecznik MZD, wszystkie trzy elementy inwestycji wpłynęły na jej koszt: przebudowa zatok autobusowych, przebudowa pasów ruchów i przebudowa peronów.

Perony zostały podwyższone, dzięki czemu pasażerom łatwiej jest wsiadać do autobusów i wysiadać z nich - specjalne krawężniki ułatwiają podjazd autobusom jak najbliżej peronów. Bezpiecznie mogą poruszać się po peronach także osoby niewidome i niedowidzące - zainstalowano w ich podłożu specjalne płyty wskaźnikowe, pozwalające na samodzielnie dostanie się do autobusu.

Wiaty zbudowano ze stali oraz szkła hartowanego. Na głównych przystankach wyposażono je w gabloty, w których znajdą się podświetlone rozkłady jazdy, podświetlone listwami LED nazwy przystanków, śmietniki i kamery monitoringu. Wyposażono je także w instalację, pozwalającą na montaż w przyszłości modułów bezprzewodowego internetu, który ma być dostępny bezpłatnie dla pasażerów.

We wrześniu przetargami na budowę kieleckich przystanków i zaprojektowanie obiektów oraz wiat, zainteresowało się Centralne Biuro Antykorupcyjne. MZD udostępniło funkcjonariuszom instytucji niezbędne dokumenty. Jak poinformował PAP rzecznik CBA Jacek Dobrzyński, sprawa jest w toku, a "pewne informacje" są "weryfikowane i analizowane".

Całkowity koszt projektu i budowy kieleckich przystanków, to 32 mln zł. 85 proc. kwoty pochodzi z funduszy unijnych.

Komunikacja publiczna liczących ponad 200 tysięcy mieszkańców Kielc oparta jest wyłącznie na transporcie autobusowym. W 2014 r. skorzystało z niej łącznie 36 mln pasażerów. Wszystkich miejskich przystanków w stolicy województwa świętokrzyskiego jest ok. 500.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kielce: nowe przystanki komunikacji miejskiej na ukończeniu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!