KE zatwierdziła modernizację linii kolejowej Lublin–Stalowa Wola

KE zatwierdziła modernizację linii kolejowej Lublin–Stalowa Wola
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Komisja Europejska zatwierdziła projekt modernizacji linii kolejowej na odcinku Lublin – Stalowa Wola, wraz z elektryfikacją, o wartości ponad pół miliarda złotych - podało w czwartek Ministerstwo Rozwoju.

Dzięki inwestycjom na odcinku Lublin-Stalowa Wola (ponad 105 km) ma wzrosnąć prędkość pociągów i przepustowość linii, tak w przewozach towarowych, jak i pasażerskich. Z kolei elektryfikacja otworzy możliwość przewozu koleją ładunków masowych (np. węgla z kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec).

Resort podkreśla, że inwestycja przyniesie też korzyści dla pasażerów - skrócenie czasu podróży, zwiększenie komfortu, usprawnienia dla osób z ograniczoną mobilnością. Całkowita wartość inwestycji to ok. 569 mln zł, w tym 393 mln zł stanowią dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

"Ważnym rezultatem inwestycji kolejowych w Polsce Wschodniej będą bardziej efektywne i opłacalne przewozy towarowe, co spowoduje odciążenie dróg, a w konsekwencji ograniczenie negatywnego oddziaływania transportu samochodowego na środowisko. Oczekujemy także pozytywnego wpływu na przewozy pasażerskie: szybsze, bezpieczne i komfortowe połączenia kolejowe, tak wewnątrz makroregionu, jak i w skali krajowej, powinny zwiększyć mobilność mieszkańców i poprawić dostępność rynków pracy" - powiedział wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak.

Projekt jest elementem tzw. Wschodniej Magistrali Kolejowej - linii kolejowych łączących ze sobą miasta wojewódzkie Polski Wschodniej: Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów oraz Kielce.

Prace inwestycyjne w perspektywie finansowej 2014-2020 będą finansowane z kilku źródeł. Są nimi: program Connecting Europe Facility, środki krajowe oraz programy operacyjne: Polska Wschodnia 2014-2020 (8 projektów), Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (4 projekty) i Regionalne Programy Operacyjne 2014-2020 (2 projekty). Łączna wartość wszystkich projektów na Wschodniej Magistrali Kolejowej przekroczy 6,5 mld zł.

Komisja Europejska zatwierdza wkład funduszy europejskich tylko dla największych inwestycji, czyli tych, których koszty kwalifikowane (w transporcie) przekraczają 75 mln euro.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: KE zatwierdziła modernizację linii kolejowej Lublin–Stalowa Wola

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!