Katowice zamawiają projekt centrum przesiadkowego przy ul. Św. Jana

Katowice zamawiają projekt centrum przesiadkowego przy ul. Św. Jana
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Utworzenie niewielkiego centrum przesiadkowego pod wiaduktem kolejowym w ścisłym centrum Katowic, przy ul. Św. Jana, planują władze tego miasta. Choć ze względu na plany kolei centrum najpewniej nie powstanie w najbliższych latach, samorząd zamawia dokumentację projektową.

  • Węzeł na ul. Św. Jana ma umożliwiać przesiadkę między autobusami i tramwajami.
  • Dodatkowo ma powstać tunel dla pieszych łączący to centrum przesiadkowe z dworcem kolejowym.
  • Zgodnie z planami katowickiego urzędu miasta centrum przesiadkowe przy ul. Św. Jana ma być częścią Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych.

Budowa centrum przesiadkowego pod nazwą "Św. Jana" zależy od zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKP PLK. Wiąże się bowiem z przebudową wiaduktu kolejowego nad ulicą o tej nazwie, która wiedzie do katowickiego rynku. Władze miasta porozumiały się z PLK ws. projektu przebudowy wiaduktu - przewidując utworzenie pod nim nowego przystanku autobusowo-tramwajowego.

W kontekście pozyskania unijnego dofinansowania dla dużego przedsięwzięcia, które miało objąć m.in. rozbudowę linii kolejowej przecinającej centrum Katowic, PLK informowały w połowie br., że w obecnej perspektywie finansowej 2014-2020 zrealizują jedynie prace poza konurbacją katowicką. Odcinek Będzin - Katowice - Tychy miałby być przebudowywany w kolejnych latach.

Jak poinformowała we wtorek rzeczniczka katowickiego magistratu Ewa Lipka, miasto zdecydowało się zamówić projekt dotyczący przestrzeni pod wiaduktem nad ul. Św. Jana, aby dysponować już nim, gdy zarządca kolejowej infrastruktury będzie przygotowywał prace w Katowicach. Oferty w tym przetargu można składać do 9 stycznia 2018 r.

W połowie br., podczas obrad komisji transportu katowickiej rady miasta, naczelnik wydziału inwestycji katowickiego magistratu Adam Kochański informował, że węzeł na ul. Św. Jana ma umożliwiać przesiadkę między autobusami i tramwajami; dodatkowo ma powstać tunel dla pieszych łączący to centrum przesiadkowe z dworcem kolejowym (przedłużający przejście pod peronem czwartym).

Kochański wyjaśniał, że koncepcja tunelu powstała w toku prac PLK dotyczących modernizacji wiaduktu nad ul. Św. Jana, a jego projektowanie i sfinansowanie późniejszej realizacji będą leżały po stronie PLK. Naczelnik zapowiadał też ogłoszenie obecnego przetargu na projekt centrum przesiadkowego.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową projekt - oparty o istniejącą już koncepcję nowego układu komunikacyjnego w tym rejonie - powinien obejmować m.in.: korektę układu drogowego z dostosowaniem do nowych funkcji (bez przebudowy torowiska), zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy pod wiaduktem, drogę rowerową wpisującą się w istniejący ciąg rowerowy między ul. Kochanowskiego i Pocztową i zmianę usytuowania schodów do kinoteatru Rialto.

Koncepcja układu komunikacyjnego w rejonie ul. Św. Jana zakłada, że perony zintegrowanego przystanku powstaną w miejscu obecnych wewnętrznych pasów jezdni pod wiaduktem (koncepcja uwzględnia przesunięcie przez PLK podpór wiaduktu). Autobusy mają podjeżdżać do peronów po torowisku. Dojście na perony zapewnią przejścia dla pieszych wzdłuż obu krańców wiaduktu. Dla samochodów zostanie po jednym pasie ruchu w każdą stronę.

Zgodnie z planami katowickiego urzędu miasta centrum przesiadkowe przy ul. Św. Jana ma być częścią Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych. W jego pierwszym etapie do końca 2019 r. powstać mają m.in. dwa węzły typu park&ride powiązane z komunikacją tramwajową: Zawodzie i Brynów. Węzeł Sądowa ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu z komunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicy o tej nazwie ma łączyć komunikację miejską z koleją.

W drugim etapie, którego realizację przewidziano na lata 2018-2020, powstać mają węzły park&ride powiązane z koleją: Piotrowice i Podlesie, a także węzeł: Kostuchna - położony na końcu planowanej nowej linii tramwajowej. Wcześniej w tym etapie władze miasta umieszczały realizację centrum przesiadkowego przy ul. Św. Jana.

Jesienią br. miasto prowadziło też szacowany na 15 mln zł przetarg na zaprojektowanie i urządzenie pobliskiej ul. Mariackiej Tylnej. Uwzględniał on m.in. zapewnienie wejścia na planowany peron nowego przystanku kolejowego przy ul. Francuskiej. Miasto chciało też w tym postępowaniu zamówić zautomatyzowane urządzenia do parkowania wielopoziomowego. Ponieważ najtańsza złożona oferta okazała się droższa o ponad 8 mln zł, postępowanie to unieważniono.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!