Katowicki magistrat wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na przebudowę skrzyżowania dróg krajowych nr 86 i 81 w dzielnicy Giszowiec i rozbudowę prowadzącej do niego drogi nr 86. To jedna z kluczowych arterii w regionie, prowadząca z Katowic w kierunku Tychów i Bielska-Białej.
- Oba skrzyżowania na wylotowych trasach prowadzących z Katowic na południe należą do najbardziej obciążonych w konurbacji katowickiej oraz w skali całego kraju. Miasto zdobyło na ich modernizację, rozbudowę i przebudowę na bezkolizyjne, największe w Polsce łączne unijne dofinansowanie w konkursie na inwestycje drogowe miast. Przetargi ruszyły w czerwcu br.
- W przetargu dotyczącym budowy bezkolizyjnego węzła w Giszowcu i poszerzenia wiodącego do niej trasy nr 86 miasto za najkorzystniejszą uznało ofertę złożoną przez konsorcjum będzińskich spółek Banimex i Azi-Bud. Była to najtańsza oferta, opiewająca na 233,1 mln zł.
- W drugim z przetargów - na budowę węzła w Piotrowicach - najtańszą ofertę, na 67,5 mln zł brutto, złożyło konsorcjum IMB Podbeskidzie i M-Silnice i ta oferta została uznana na początku listopada br. za najkorzystniejszą.
Już wcześniej, w listopadzie, wybrano wykonawcę w przetargu na przebudowę skrzyżowania drogi nr 81 i ul. Armii Krajowej na skraju dzielnicy Piotrowice. Wiedzie tamtędy tzw. wiślanka, łącząca Katowice m.in. z Mikołowem i Wisłą, a poprzez Skoczów - z Cieszynem.
W czwartek katowiccy radni przyjęli budżet na 2018 r., z którego wynika, że miasto w przyszłym roku przeznaczy na rozbudowę skrzyżowania w Giszowcu 114,5 mln zł (przy całościowym koszcie szacowanym pierwotnie na 404,7 mln zł), a na rozbudowę skrzyżowania w Piotrowicach - 46,8 mln zł (całość 141,2 mln zł).
Oba skrzyżowania na wylotowych trasach prowadzących z Katowic na południe należą do najbardziej obciążonych w konurbacji katowickiej oraz w skali całego kraju. Miasto zdobyło na ich modernizację, rozbudowę i przebudowę na bezkolizyjne, największe w Polsce łączne unijne dofinansowanie w konkursie na inwestycje drogowe miast. Przetargi ruszyły w czerwcu br.
W przetargu dotyczącym budowy bezkolizyjnego węzła w Giszowcu i poszerzenia wiodącego do niej trasy nr 86 spłynęło osiem ofert. Otwarto je 8 sierpnia br.
Jak wynika z informacji w części biuletynu informacji publicznej Katowic poświęconej zamówieniom publicznym, na początku grudnia br. miasto za najkorzystniejszą ofertę uznało złożoną przez konsorcjum będzińskich spółek Banimex i Azi-Bud. Była to najtańsza oferta, opiewająca na 233,1 mln zł.
Zgodnie z kryteriami przetargowymi przy wyborze wykonawcy pod uwagę brano w 60 proc. cenę oraz w 40 proc. doświadczenie.
W drugim z przetargów - na budowę węzła w Piotrowicach - oferty otwarto 7 sierpnia. Również w tym postępowaniu zgłosiło się osiem podmiotów. Najtańszą, na 67,5 mln zł brutto złożyło konsorcjum IMB Podbeskidzie i M-Silnice i ta oferta została uznana na początku listopada br. za najkorzystniejszą.
Wcześniej szacowano, że łączny koszt obu tych inwestycji może przekroczyć 560 mln zł, z czego ok. 450 mln zł zapewniłyby środki Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Katowice dostały tej wartości unijne dofinansowanie na oba zadania w marcu br. Był to efekt zwiększenia przez Ministerstwo Rozwoju puli funduszy konkursu POIiŚ na inwestycje drogowe miast poza siecią TEN-T.
Jak przekazał w czwartek Maciej Stachura z katowickiego magistratu, podpisanie umów z wykonawcami poprzedzą - ze względu na rozmiar przetargów - dodatkowe kontrole.
Inwestycja w Giszowcu obejmie rozbudowę i przebudowę tamtejszego węzła - dwóch odcinków dróg krajowych nr 81 (ul. 73. Pułku Piechoty) i 86 (ul. Pszczyńska) o łącznej długości 3,62 km. Rozbudowany zostanie m.in. odcinek drogi nr 86 - od przebudowanego w poprzednich latach węzła Murckowska na autostradzie A4. Realizacja skomplikowanego projektu ma potrwać do 2020 r. W unijnym projekcie szacowano jej koszt na 400 mln zł, z czego dofinansowanie wyniosłoby 338,3 mln zł.
Druga inwestycja, na granicy dzielnic Piotrowice i Ligota, to rozbudowa odcinka DK81 (ul. Kościuszki) o długości 1,44 km wraz z budową dwupoziomowego węzła bezkolizyjnego na skrzyżowaniu z ulicą Armii Krajowej z dwupasmowym tzw. rondem turbinowym". Realizację tego przedsięwzięcia miasto zaplanowało na lata 2017-2019, szacując jego koszt w unijnym projekcie na 132,8 mln zł (z czego 111,4 mln zł dofinansowania).
Oba projekty zyskały unijne wsparcie w konkursie na zadania dotyczące "Zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego". Dofinansowanie do nich pochodzi z puli na "Infrastrukturę drogową dla miast" w POIiŚ.
Wcześniej środki z tego konkursu zapewniło już sobie pięć innych miast woj. śląskiego. Dzięki nim Tychy zmodernizują część DK44, Rybnik przebuduje odcinek DK78, Częstochowa zajmie się DK46, Gliwice zbudują część zachodniej obwodnicy, a Sosnowiec przebuduje skrzyżowanie na DK94.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Katowice. Wybrany wykonawca przebudowy węzła dróg nr 86 i 81