Katowice. Przedłuża się wybór wykonawcy węzła przesiadkowego Zawodzie

Katowice. Przedłuża się wybór wykonawcy węzła przesiadkowego Zawodzie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Samorząd Katowic musi wybrać innego wykonawcę centrum przesiadkowego Zawodzie. Krajowa Izba Odwoławcza uznała odwołanie jednego z oferentów, nakazała unieważnić dokonany już wybór oferty oraz wykluczyć wykonawców, którzy w przetargu uzyskali dwa pierwsze miejsca.

Chodzi o drugą z planowanych czterech inwestycji obecnego etapu budowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych.

Węzeł, który zastąpi dotychczasową pętlę tramwajową w dzielnicy Zawodzie, ma służyć głównie przesiadkom z autobusów i samochodów docierających do Katowic od Wschodu - na liczne linie tramwajowe kursujące stamtąd m.in. do centrum miasta. Poza infrastrukturą komunikacji publicznej m.in. w pobliżu zaplanowano jednopoziomowy parking na 275 samochodów.

W pierwszej połowie lipca br. miasto poinformowało, że w przetargu na budowę tego centrum przesiadkowego za najkorzystniejszą ofertę uznało złożoną przez konsorcjum firm NDI i Balzola (z najniższą ceną 61,4 mln zł brutto - przy budżecie zamówienia 79 mln zł brutto). Konsorcjum to w ostatnich latach m.in. przebudowało katowicki rynek.

W przetargu brane były pod uwagę dwa kryteria - ceny (60 proc.) i doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (40 proc.). Niemal wszyscy oferenci otrzymali w drugim z kryteriów maksymalną liczbę punktów. Kolejne oferty pod względem ceny złożyły konsorcja spółek Banimex i Azi-Bud (66,1 mln zł) oraz spółek ZUE i Unibep (66,4 mln zł).

Jak poinformowała PAP w czwartek Ewa Biskupska z katowickiego magistratu, konsorcjum ZUE odwołało się do KIO, argumentując, że wykonawcy, którzy złożyli pierwszą i drugą pod względem przyznanych punktów ofertę, podlegają wykluczeniu, ponieważ poświadczyli w nich nieprawdę. "KIO przychyliła się do zarzutów ZUE . (…) Zamawiający na dzień dzisiejszy nie otrzymał jeszcze kopii wyroku z uzasadnieniem" - zastrzegła Biskupska.

Uwzględniając odwołanie ZUE, Izba nakazała unieważnić wybór oferty, a następnie wykluczyć dwóch wykonawców, którzy uzyskali pierwsze i drugie miejsce pod względem przyznanych punktów. Jak przekazała PAP Biskupska, wybór nowego wykonawcy będzie możliwy po otrzymaniu wyroku.

"Komisja (przetargowa - PAP) najpierw będzie ponownie oceniała pozostałe oferty w postępowaniu. Wykonawca, który złożył ofertę najkorzystniejszą, zostanie wezwany do przesłania dokumentów potwierdzających warunki udziału w postępowaniu - po tych czynnościach nastąpi wybór oferty" - wyjaśniła przedstawicielka miasta.

Węzeł w Zawodziu jest drugą spośród czterech realizowanych obecnie w Katowicach inwestycji tego typu. Rozpoczęły się prace nad centrum przesiadkowym w Ligocie, otwarto już oferty w przetargu na inwestycję w Brynowie; dotąd nie został ogłoszony przetarg dla węzła Sądowa w centrum miasta.

W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę do 2019 r. m.in. dwóch węzłów typu Park and Ride, bezpośrednio powiązanych z komunikacją tramwajową: Zawodzie i Brynów. Węzeł Sądowa ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu z komunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicy o tej nazwie ma z kolei łączyć komunikację miejską z koleją.

W drugim etapie, którego realizację przewidziano na lata 2018-2020, powstać mają węzły Park and Ride powiązane z koleją: Piotrowice i Podlesie, a także węzeł: Kostuchna - położony na końcu planowanej nowej linii tramwajowej. Ostatnio węzły te były już projektowane.

Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych będzie współfinansowany z funduszy europejskich z dwóch źródeł. We wrześniu ub. roku zarząd woj. śląskiego przyznał łącznie ok. 120 mln zł dofinansowania z RPO Woj. Śląskiego na trzy węzły zgłoszone w procedurze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT): Zawodzie, Brynów oraz Ligota.

Środki ZIT - w zamierzeniu katowickiego samorządu - mają również wesprzeć budowę węzłów: Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.

Projekt dotyczący węzła Sądowa został zgłoszony do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (w tzw. komponencie POIiŚ_TRA - komplementarnym do ZIT).

Według informacji podawanych przez miasto, wraz z ogłaszaniem dotychczasowych przetargów, koszt budowy węzła Zawodzie oszacowano na 64,2 mln zł, węzła w Brynowie na ponad 66,6 mln zł, natomiast węzeł w Ligocie ma powstać kosztem ok. 14 mln zł (zawarta już umowa z firmą Skanska opiewa na 9 mln zł).

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Katowice. Przedłuża się wybór wykonawcy węzła przesiadkowego Zawodzie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!