Katowice: dwie firmy zainteresowane projektem podziemnych parkingów

Katowice: dwie firmy zainteresowane projektem podziemnych parkingów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dwie firmy zgłosiły się do negocjacji ws. budowy w centrum Katowic dwóch podziemnych parkingów. Prywatni partnerzy mieliby zbudować obiekty na kilkaset samochodów każdy, a potem czerpać zyski z ich prowadzenia.

Jak poinformował PAP we wtorek rzecznik katowickiego magistratu Jakub Jarząbek, w poniedziałek minął termin zgłoszeń potencjalnych oferentów. Zgłosiły się: warszawska spółka Leosepte - należąca do osób związanych z działającą na rynku nieruchomości spółką LHI Leasing, a także konsorcjum koordynowane przez spółkę Mota-Engil Central Europe należącą do portugalskiej grupy Mota-Engil.

Chodzi o dwa dwu- lub trzykondygnacyjne parkingi, które miałyby powstać przy ulicy Dworcowej, w rejonie starego dworca kolejowego (docelowo będzie to miejsce zamknięte dla ruchu samochodów) oraz w sąsiedztwie Gmachu Sejmu Śląskiego - pod placem Bolesława Chrobrego, na którym stoi pomnik marszałka Józefa Piłsudskiego.

W ogłoszeniu skierowanym do potencjalnych partnerów, miasto określiło minimalną pojemność parkingów na odpowiednio 300 i 400 miejsc. Wcześniej oceniało ich optymalne wielkości na 450 i 550 samochodów.

Marek Stajndor z koordynującej katowicki projekt firmy Grontmij Polska wskazał jednak, że obecnie najbardziej opłacalna zwykle okazuje się budowa dwupoziomowych obiektów, stąd być może pojemność katowickich obiektów będzie zbliżona do minimalnej oczekiwanej. Ta kwestia ma być jednym z przedmiotów rozmów z oferentami.

"Obecnie złożone oferty podlegają weryfikacji prawników. Sprawdzana jest zgodność z wymogami formalnymi. Po zakończeniu tego procesu - najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu - rozesłane zostaną zaproszenia do rundy negocjacyjnej. W czasie tego etapu firmy będą odpowiadać na pytania komisji. Proces ten może potrwać od 6-18 tygodni" - wyjaśnił Jarząbek.

Kolejnymi etapami będzie przedstawienie przez zamawiającego ostatecznej formy specyfikacji zamówienia i ewentualne złożenie przez partnerów ofert do przetargu. Wcześniej, w negocjacjach, dopracowana będzie musiała zostać m.in. formuła współpracy miasta i partnera.

Jak zaznaczył Stajndor, dotychczasowe krajowe doświadczenia z budową podobnych obiektów wskazują, że ich późniejsze finansowanie wyłącznie ze stosunkowo niskich w Polsce opłat parkingowych, okazuje się niewystarczające. Stąd samorządy poszukują innych rozwiązań. Jeden z pomysłów dla Katowic zakłada umowę wykorzystującą elementy partnerstwa publiczno-prywatnego oraz koncesji.

Niezależnie od przyjętego rozwiązania wiadomo, że parkingi będą płatne. Zapotrzebowanie na miejsca w pierwszym obiekcie ma zapewnić bliskość hoteli Diament i Monopol, biur i sklepów oraz teatru i muzeum. Miejsca na drugim mieliby zapełnić m.in. pracownicy i interesanci pobliskich urzędów wojewódzkiego i marszałkowskiego.

Oprócz dwóch parkingów, do budowy których partnera szukają władze Katowic, w przyszłym roku 1,2 tys. podziemnych miejsc parkingowych ma pojawić się w kompleksie nowego katowickiego dworca kolejowego. Jego budowa, połączona ze wzniesieniem obok kompleksu handlowo-usługowego, rozpoczęła się w ub. roku. Prowadzi ją prywatny inwestor, który porozumiał się w tej sprawie z PKP.

Kolejne tysiąc miejsc planowanych jest w tzw. strefie kultury. Chodzi o teren byłej kopalni Katowice, w pobliżu hali widowiskowo-sportowej Spodek. Ma tam powstać Międzynarodowe Centrum Kongresowe oraz nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Budowany jest już nowy obiekt Muzeum Śląskiego.

Według danych Grontmij Polska, codziennie w centrum Katowic miejsca parkingowego szuka ok. 60 tys. kierowców.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Katowice: dwie firmy zainteresowane projektem podziemnych parkingów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!