Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

K. Niemiec, Track Tec: spłaszczyć sinusoidę zamówień w inwestycjach kolejowych

Autor: WNP.PL (Rozmawiał: Piotr Stefaniak)
22-12-2015 15:16
K. Niemiec, Track Tec: spłaszczyć sinusoidę zamówień w inwestycjach kolejowych

W przetargach w dalszym ciągu występuje porażająca różnica między kosztorysem inwestora a ofertą zwycięską - twierdzi Krzysztof Niemiec.

Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Liczymy na to, że nastąpi otrzeźwienie i korekta wieloletnich planów inwestycyjnych na kolei. Obecny plan przez oczywistą asymetryczność jest tak niebezpieczny dla rynku, że musi dojść do spłaszczenia sinusoidy nakładów - mówi Krzysztof Niemiec, wiceprezes Track Tec.

Koniunktura na rynku materiałów budowlanych dla kolei wydaje się być znakomita.
- Istotnie, była ona dobra w perspektywie finansowej 2007-13, rozliczanej do końca 2015 r. Odczuwaliśmy liniowy wzrost zapotrzebowania rynku, w konsekwencji rosnących inwestycji PKP PLK.

A obecnie?

- Koniunktura nadal jest dobra, lecz pojawiły ciemne chmury. Począwszy od 2016 roku rośnie skala nieprzewidywalności rynku, w postaci gwałtownych wahań zamówień. To utrudnia producentom rozwój działalności i planowanie inwestycji w dłuższym okresie.

Zmusi nas do robienia okresowych zapasów, co kosztuje. Spowoduje też konsekwencje
w zatrudnieniu pracowników, a nasze zakłady znajdują się w małych miejscowościach, gdzie każda redukcja jest fatalną informacją dla lokalnych społeczności.

Jakiej skali są te przyszłe zamówienia?

- W 2015 roku PKP PLK wydały 7,7 mld zł (przy planach 8,5 mld), co jest jej rekordowym poziomem inwestycji w ostatnich latach.

Na 2016 r. zaplanowały one spadek nakładów do 5,4 mld zł, co oznacza to ostatecznie po korektach, że zapotrzebowanie na materiały będzie o ok. 20 proc. mniejsze. Później nastąpić ma szybki wzrost inwestycji, aż do dwuletniego piku w latach 2019-20 - po ponad 16 mld zł w każdym, czyli trzykrotnie wyższego niż w 2016 r.!

Nie ma takich możliwości, żeby producenci i wykonawcy bez problemów przygotowali się do sprostania tak dużym zamówieniom, i  aby nie powstały problemy z logistyką, a w konsekwencji z realizacją zadań. Odrębną kwestią jest finansowanie działalności.

Czy to oznacza, że produkcja materiałów budowlanych może być wąskim gardłem inwestycji na kolei?

- Nie, my i inne zakłady mamy moce, które pozwolą istotnie zwiększyć produkcję. Jednak  w okresie znaczącego spadku zamówień stajemy przed dylematem: czy produkować i magazynować wyroby pod przyszłe zapotrzebowanie? Jest to możliwe, ale bardzo kosztowne.

Jaką więc strategię wieloletnią przyjmuje Track Tec?

- Cały czas liczymy, że nastąpi otrzeźwienie i korekta planów inwestycyjnych PLK. Obecny plan przez oczywistą asymetryczność jest tak niebezpieczny dla rynku, że w interesie wszystkich musi dojść do spłaszczenia sinusoidy nakładów.

To będzie trudna korekta?

- Niełatwa, lecz wykonalna dla PLK. Po prostu, musi dojść do szybszego ogłaszania przetargów. Spowoduje to zwiększone zaliczkowanie wykonawców środkami na zakup materiałów. Pozwoli na ich składowanie w pobliżu miejsc budów i w efekcie sprawniejszą, szybszą realizację robót. Do tego powinny dojść takie projekty jak wymiana w latach 2016-17 minimum 1000 rozjazdów, z dzisiejszych potrzeb szacowanych na 2900.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP