PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jest umowa na rewitalizację dworca Sosnowiec Maczki

Autor: PAP
25-08-2016 12:37
Jest umowa na rewitalizację dworca Sosnowiec Maczki

Dworzec Sosnowiec Maczki

Fot. Maciej Stanek, licencja CC BY-SA 3.0

Umowę z wykonawcą rewitalizacji zabytkowego dworca Sosnowiec Maczki podpisała spółka PKP SA - przekazał w czwartek sosnowiecki magistrat. Na dworcu przywrócona zostanie obsługa podróżnych; w części pomieszczeń kształcić mają się studenci transportu kolejowego.

W zabytkowym, zdewastowanym dziś dworcu w Maczkach siedzibę ma znaleźć istniejące już Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej. To wspólne przedsięwzięcie PKP SA (inwestor przedsięwzięcia) i Politechniki Śląskiej.
List intencyjny przedstawiciele obu instytucji podpisali w lipcu 2014 r. W 2015 r. gotowy był projekt. Potem nastąpiły dwa nieudane przetargi na wykonanie prac. W kolejnym przetargu - w postaci aukcji elektronicznej - w lipcu br. wybrano wykonawcę (konsorcjum firm P.A. Nova, TWS GP i Przedsiębiorstwo Inżynieryjne Socar), który zaoferował cenę 38,9 mln zł brutto.

W czwartek rzecznik sosnowieckiego magistratu Rafał Łysy poinformował PAP, że po podpisaniu umowy na roboty, przekazanie wykonawcy placu budowy ma nastąpić w piątek rano. Z informacji z raportu bieżącego spółki P.A. Nova wynika, że umowę ws. Maczek podpisano w środę.

Inwestycja PKP SA w Maczkach obejmuje nie tylko zabytkowy dworzec. Zrewitalizowany zostanie też sąsiedni XIX-wieczny budynek byłych warsztatów szkolnych, który otrzyma teraz funkcje usługowo-handlowe. Obiekty zostaną połączone przejściem podziemnym pod torami. Linia kolejowa zostanie trwale wygrodzona. Wokół ma powstać nowa przestrzeń publiczna.

Mimo że studenci dopiero wejdą do nowego obiektu, Politechnika Śląska wraz z PKP SA już w tym roku akademickim uruchamiają kształcenie inżynierów na kierunku transport kolejowy w Centrum Naukowo-Dydaktycznym Transportu Kolejowego. Początkowo studenci mają kształcić się w salach i laboratoriach Politechniki Śląskiej w Katowicach.

Niezależnie od inwestycji przygotowywanej w Maczkach przez PKP SA, władze Sosnowca zapowiedziały przebudowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w tej ściśle związanej z historią kolei dzielnicy. Ma ona dać korzyści również PKP, które dziś administrują wysłużoną i generującą duże straty siecią. Po rozbudowie i modernizacji sprawy te przejmie od kolejowej spółki miasto.

Samorząd widzi też w Maczkach nowy układ drogowy i uzbrojenie terenów inwestycyjnych należących do PKP. W planach ma być objęcie tych gruntów Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną.

Leżące od 1975 r. w granicach Sosnowca Maczki rozwinęły się w poł. XIX w. jako osada kolejowa w pobliżu styku ówczesnych granic mocarstw - Austrii, Prus i Rosji. W 1848 r. zbudowano tam ostatnią stację kolei warszawsko-wiedeńskiej (po rosyjskiej stronie). Pod koniec XIX w. doprowadzono do niej odnogę kolei iwanogrodzko-dąbrowskiej z Dęblina do Dąbrowy Górniczej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


48 460 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP