Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jest umowa na budowę kolejnych odcinków DTŚ

Autor: PAP
13-10-2008 18:15

Wartą ponad 299 mln zł umowę na budowę dwóch zabrzańskich odcinków Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) podpisano w Katowicach.

To jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych w woj. śląskim, obok autostrad A-4 i A-1.
Dwa miejskie odcinki trasy w Zabrzu - od granicy tego miasta, gdzie obecnie zaczyna się wiodąca do Katowic trasa, do węzła przy ul. de Gaulle'a, czyli głównej miejskiej arterii północ-południe - zbuduje konsorcjum Budimex-Dromex. Budowa na długości 4,7 km ma, zgodnie z umową, zakończyć się w kwietniu 2011 r.

Jak powiedział prezes zarządzającej trasą spółki DTŚ SA Ireneusz Maszczyk, możliwe jednak, że jeśli pogoda na to pozwoli, wykonawca zdoła zakończyć inwestycję wcześniej - przed końcem 2010 r. Nie wiadomo na razie, kiedy ruszy budowa pozostałych zabrzańskich odcinków wraz z jednym gliwickim - łączącym trasę z powstającą autostradą A-1.

Budowa dwóch odcinków w Zabrzu - Z1 i Z2 - to pierwszy z trzech podkontraktów zabrzańsko-gliwickiej części DTŚ "Zachód". Choć po zmianie zasad finansowania tej pierwotnie centralnej inwestycji jej przyszłość była zagrożona, ostatecznie budowę Z1 i Z2 pokryją: prócz kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego, środki samorządu województwa oraz miast.

- To rozwiązanie daje nam czas, by doprowadzić procedury dla części zabrzańsko-gliwickiej do zgodności z prawem unijnym, poprzez zmiany następujące w polskim prawodawstwie. (...) Jestem przekonany, że pod koniec przyszłego roku będziemy mogli mówić o podpisywaniu umowy na następne odcinki - Z3, Z4 i G1 - wskazał Maszczyk.

Prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik mówiła w poniedziałek, że samorządy woj. śląskiego będą starały się, by rząd dla ich sfinansowania odstąpił od wprowadzonej na początku tego roku zmiany reguł. Dotyczy ona przeznaczania przez miasta, w których prowadzona jest inwestycja, środków własnych równych otrzymywanej subwencji.

- Przeżyliśmy trudne chwile. Nagle musieliśmy wnieść w tym roku na budowę DTŚ 21 mln zł, kolejne 23 mln zł dołożył samorząd wojewódzki. Ciągle jeszcze liczymy, że uda nam się wrócić do zasad wcześniej obowiązujących. Na wszelki wypadek zarezerwowaliśmy już jednak w przyszłorocznym budżecie kolejne 20 mln z" - powiedziała Mańka-Szulik.

Głównym elementem finansowania budowy nieistniejącej jeszcze części "Zachód" DTŚ w Zabrzu i Gliwicach - o długości 15,8 km - jest kolejna transza kredytu z EBI w wysokości 160 mln. 75 mln euro będzie pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013. Pozostałą część prawdopodobnie dołożą Zabrze i Gliwice.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 964 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP