Jest szansa na czwarty pas na autostradzie A2 Warszawa-Łódź

Jest szansa na czwarty pas na autostradzie A2 Warszawa-Łódź
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zlecimy ekspertyzy ws. czwartego pasa na autostradzie A2 z Warszawy do Łodzi - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Patrząc na wielkość ruchu, jaki jest przewidywany po otwarciu Centralnego Portu Komunikacyjnego, już dzisiaj słyszę o wątpliwościach, czy kolejny, trzeci pas wystarczy" - powiedział Adamczyk.
- Można na ten temat debatować, ale to eksperci pomogą nam odpowiedzieć na pytanie, ile tych pasów faktycznie powinno być" - zauważył Adamczyk. Dodał, że ministerstwo zleci ekspertyzy.
Jak przypomniał Andrzej Adamczyk, na A2 jest tzw. rezerwa na jeden dodatkowy pas. "Budowa czwartego pasa będzie wiązała się z większą przebudową".

Minister powiedział, że rozbudowa A2 będzie połączona z budową dużego ringu wokół Warszawy.

- Łączymy te przedsięwzięcia także z projektem CPK. Dzisiaj analizujemy, jak daleko od Warszawy będzie przebiegał ring, obecnie umownie nazywany A50. W wersji optymistycznej dużą obwodnicą kierowcy mogliby pojechać już w latach 2024-2025 - powiedział minister.

Wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz mówił w maju, że istniejąca obwodnica Warszawy jest przeciążona i obecnie po drogach S8 i S2 w czasie szczytu porusza się ok. 200 tys. pojazdów na dobę.

Jako jeden z elementów dużego ringu wokół Warszawy jest planowana droga ekspresowa S10, która docelowo połączy Warszawę ze Szczecinem i utworzy ważną oś transportu drogowego pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem. Droga ta będzie również alternatywą dla autostrady A2 dla ruchu międzynarodowego.

Na początku listopada ubiegłego roku rząd przyjął uchwałę ws. "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność - Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej".

Port ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów.

Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, do końca 2027 r.

Budowa nowego portu jest konieczna w związku z tym, że warszawskie lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego. Przepustowość lotniska w Warszawie jest na wyczerpaniu i w związku z dynamicznie rosnącym ruchem lotniczym w regionie, w następnych latach nie będzie w stanie go obsłużyć. W 2017 r. port obsłużył 15,72 mln pasażerów, o 22 proc. więcej niż w 2016 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jest szansa na czwarty pas na autostradzie A2 Warszawa-Łódź

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!