Jest pozwolenie na budowę stacji II linii metra Rondo ONZ

Jest pozwolenie na budowę stacji II linii metra Rondo ONZ
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Mogą już rozpocząć się prace przy budowie stacji II linii metra Rondo ONZ. Decyzję o pozwoleniu na jej budowę podpisał w piątek wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski; ma ona rygor natychmiastowej wykonalności - poinformowała rzecznik wojewody Ivetta Biały.

Decyzja o pozwoleniu na budowę dla stacji Rondo ONZ dotyczy także przebudowy infrastruktury terenu w rejonie skrzyżowania ulic Prostej i Świętokrzyskiej. Jej wydanie przez wojewodę stało się możliwe po tym, jak na początku maja stołeczny ratusz uzupełnił niezbędną dokumentację, której Kozłowski zażądał ponad trzy miesiące wcześniej. Chodziło m.in. o uzgodnienia konserwatorskie dotyczące zagrożeń dla zabytkowych obiektów.

Braki w złożonych przez miasto dokumentach od stycznia blokowały też wszczęcie postępowań dotyczących pozwoleń na budowę stacji Świętokrzyska i Dworzec Wileński, a także kolejowej części stacji Stadion. Procedura zmierzająca do wydania tych pozwoleń także ruszyła na początku maja. Miasto ma już pozwolenia na budowę stacji Rondo Daszyńskiego, Nowy Świat i Powiśle.

W piątek Biały powiedziała PAP, że zgodnie z prawem wojewoda ma 65 dni na wydanie decyzji w sprawie wniosków o wydanie pozwoleń na budowę. "Chcielibyśmy to jednak zrobić do końca maja" - zaznaczyła.

Harmonogram budowy centralnego odcinka II linii podziemnej kolejki, który ratusz przedstawił w grudniu 2009 r., przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początek tego roku. Do tego czasu miały być gotowe wykopy na krańcowych stacjach - Rondo Daszyńskiego i Dworzec Wileński. Miasto planuje zmiany w harmonogramie; są one konieczne m.in. ze względu na mistrzostwa Euro 2012, podczas których Praga nie może być rozkopana. W umowie na budowę metra miasto zastrzegło, że skrzyżowanie ul. Targowej i Al. Solidarności podczas mistrzostw będzie przejezdne.

Podczas czwartkowej sesji rady miasta wiceprezydent Jacek Wojciechowicz i prezes Metra Warszawskiego zapewnili, że mimo planowanych zmian w harmonogramie, ostateczny termin ukończenia budowy II linii podziemnej kolejki nie został zmieniony i nadal jest to październik 2013 r. Szczegółowy plan prac radni z komisji infrastruktury mają poznać na początku czerwca.

Tarcze, które wydrążą tunele metra, rozpoczną prace prawdopodobnie jesienią. W połowie maja ma nastąpić ich odbiór techniczny u producenta, później zostaną rozmontowane i dopiero wtedy trafią do Warszawy. Cała operacja ma potrwać pięć miesięcy. Pozwolenia na budowę szybów startowych, którymi pod ziemię dotrą tarcze, już zostały wydane. Okręgowy Urząd Górniczy w Warszawie pod koniec kwietnia zatwierdził też plan drążenia wszystkich tuneli, a także budowy łącznika z I linią, który ma powstać przy stacji Świętokrzyska.

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Odcinek ten ma mieć siedem stacji na odcinku długości 6,1 km i połączyć lewo i prawobrzeżną Warszawę. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

W połowie lipca ub.r. stołeczny ratusz złożył w Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o dofinansowanie ze środków wspólnotowych budowy centralnego odcinka i prac projektowych całej II linii metra, a także zakupu 20 wagonów, które mają ją obsługiwać. Wniosek opiewa w sumie na 5,3 mld zł, a dofinansowanie ma wynieść 2,9 mld zł. Projekt znajduje się na liście projektów kluczowych.

Umowę na dostawę 35 pociągów Metro Warszawskie podpisało na początku lutego z konsorcjum Siemensa i Newagu. Pierwsze składy Inspiro mają trafić do stolicy w czwartym kwartale 2012 r., a ostatnie - rok później. Wartość umowy to 1 mld 69 mln zł netto. 20 nowych składów ma obsługiwać II linię podziemnej kolejki, a pozostałe - pierwszą, istniejącą, co jest związane z planowanym zwiększeniem częstotliwości kursowania pociągów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jest pozwolenie na budowę stacji II linii metra Rondo ONZ

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!