PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Janusz Piechociński: transport wymaga dużych nakładów

Autor: wnp.pl (Tadeusz Gańczarczyk)
05-02-2009 11:08
Janusz Piechociński: transport wymaga dużych nakładów

Dlaczego przez lata nie potrafimy stworzyć nowoczesnego systemu transportowego, nie umiemy sobie poradzić z wielkim państwowym przewoźnikiem i właścicielem ogromnej infrastruktury kolejowej? - zapytaliśmy podczas Forum Nowego Przemysłu Janusza Piechociński, posła PSL, wiceszefa sejmowej komisji infrastruktury.

- Bo wydajemy jako państwo, społeczeństwo i gospodarka zbyt mało na transport. Mamy 20 lat gospodarki rynkowej a nie mamy profesjonalnej ustawy o transporcie publicznym. - Mówi Janusz Piechociński
- A dlaczego? Bo trzeba byłoby ujawnić jakie powinno być rzeczywiste zaangażowanie budżetu aby ta komunikacja była zgodna z oczekiwaniami i potrzebami. Kraje dużo mniejsze, które startowały w tym samym czasie, w 1989 roku, wydawały na infrastrukturę więcej niż Polska i są tego efekty.

Zdaniem Piechocińskiego, Polacy ulegli urokowi motoryzacji, a państwo i sektor publiczny nie wywiązał się ze swoich obowiązków jeśli chodzi o świadczenie na systemy transportowe. Geneza takiego stanu systemu transportowego tkwi w za małych nakładach.

- Ten program, który dziś realizuje minister Aleksander Grad, który został przejęty od ministra Jerzego Polaczka, to tak naprawdę jest programem Hanny Suchockiej z 1992 r., później przejętym przez Waldemara Pawlaka. - wyjaśnia Piechociński - Rzecz w tym, że na realizację tego programu wciąż brakowało pieniędzy. I myśmy rysowali A1, A2, A3, A4 jako główną sieć drogową, i rysowaliśmy główne linie kolejowe w korytarzach europejskich, tylko do chwili wejścia do Unii byliśmy za biedni, aby to wykonać. Zostały tylko rysunki. To jest wieloletnie zaniedbanie, które ciągnie naszą gospodarkę i aktywność społeczną w dół, a tym samym stwarza pewien dyskomfort.

Wiceszef sejmowej komisji infrastruktury twierdzi, że Polacy chcieliby mieć profesjonalną komunikację publiczną, metro w każdym większym mieście, szybkie i punktualne pociągi przy bardzo niskim koszcie świadczenia. Zakładają z góry, że infrastruktura powinna być świetna, nowoczesna, ogólnodostępna i... bezpłatna. Każda próba podwyższenia ceny biletu jest przyjmowana z niechęcią.
- Logika musi być taka - mówi Piechociński - państwo ma infrastrukturę i w ramach regulacji europejskich i polskich, tworzy warunki żeby maksymalnie dużo ładunków mogło jeździć koleją, bo drogi są przeciążone. Ale trzeba pamiętać, że rynek kolejowy wymaga poważnych inwestycji. Potrzebuje pieniędzy, wsparcia finansowego. No bo, jeżeli w czasach koniunktury nie wykonywało się działań do przodu, to gdy nadszedł trudny okres trzeba się zmierzyć nie z Giewontem, ale z Czomolungmą.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 061 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP