PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jakie perspektywy w Polsce mają drogi betonowe?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
31-05-2011 05:39
Jakie perspektywy w Polsce mają drogi betonowe?

Autostrada A4 Wrocław-Legnica o nawierzchni betonowej(

fot. Stowarzyszenie Producentów Cementu)

- Należy się cieszyć, że od pewnego czasu polska administracja drogowa zaczyna traktować nawierzchnie betonowe jako równoprawne rozwiązanie - ocenił dla portalu wnp.pl dyrektor w Stowarzyszeniu Producentów Cementu, prof. Jan Deja.

- Dobrze, że mamy w Polsce dostępne technologie zarówno asfaltowe, jak i betonowe. bo dzięki temu możemy zapobiec ewentualnej monokulturze technologicznej - podkreślił w rozmowie z wnp.pl dyrektor naczelny Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, prof. Leszek Rafalski.
Prof. Deja przypomniał, że w połowie lat 90. Stowarzyszenie Producentów Cementu rozpoczęło akcję informacyjną, która miała pokazywać zalety betonowych nawierzchni, zwłaszcza na drogach o największym obciążeniu ruchem, czyli autostradach i drogach ekspresowych.

- Wówczas prawie w ogóle nie mieliśmy w Polsce większych odcinków dróg z nawierzchnią betonową; istniały tylko pozostałości autostrady na Dolnym Śląsku i w okolicach Gliwic, którą przed II wojną światową wybudowali Niemcy. Wytrzymała ona prawie 70 lat bez żadnych napraw i konserwacji - zaznaczył Deja.

Wskazał, że obecnie betonowe odcinki autostrad istnieją między Wrocławiem a Olszyną (A18) i Jędrzychowicami (A4). W budowie znajduje się odcinek A1 Nowy Tomyśl-Świecko o długości 106 km, gdzie pierwotna decyzja została zmieniona i zdecydowano się na zastosowanie betonu. Budowany jest też ponad 60-kilometrowy odcinek drogi S8 do Rawy Mazowieckiej; są decyzje dotyczące betonu na blisko 40-kilometrowy odcinek A1 Stryków-Tuszyn. Istnieje duża szansa, że nawierzchnię betonową będzie miał odcinek A1 Tuszyn-Pyrzowice.

- Pod koniec lat 90. rozpoczęliśmy też akcję promocyjną dotyczącą budowy betonowych dróg lokalnych. Od tego momentu powstało w Polsce ponad 400 km betonowych dróg lokalnych. Samorządy, które zdecydowały się na takie rozwiązanie, bardzo je sobie chwalą. Korzystaliśmy też z polskich doświadczeń, bo w połowie lat 80., przy brakach w zaopatrzeniu w asfalt, w okolicach Zamościa i Hrubieszowa wybudowano ok. 50 km betonowych dróg, które do dziś zachowały się w doskonałym stanie - powiedział Deja.

- W 2001 r. zespół pod kierownictwem Instytutu Badawczego Dróg i Mostów wydał katalog nawierzchni sztywnych. To otworzyło możliwość budowy dróg betonowych na szerszą skalę, bo projektanci mogli powoływać się na konstrukcje katalogowe. W wydawnictwie zostały również opracowane technologie dotyczące m.in. przygotowania podbudów, wykonania podłoża, jak i samych mieszanek - podkreślił Rafalski.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 196 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP