Jaki los czeka polskie stadiony po Euro 2012?

Jaki los czeka polskie stadiony po Euro 2012?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ostatni gwizdek na Euro 2012 rozpocznie życie po życiu polskich stadionów szykowanych na Mistrzostwa. Jakie będzie ono dla obiektów w Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku i Poznaniu?

Stadion Narodowy w Warszawie, największy i najbardziej kosztowny z polskich stadionów budowanych z myślą o Euro 2012, zarządzany będzie przez spółkę celową Narodowe Centrum Sportu (NCS), powołaną przez ministra sportu. Obiekt ma zarabiać na swoje utrzymanie.

"Planujemy trzy główne segmenty przychodów: imprezy, prawa marketingowe i powierzchnie komercyjne" - poinformował prezes NCS Rafał Kapler. Zaznaczył, że na stadionie wiele się będzie działo jeszcze przed piłkarskimi mistrzostwami Europy, a w budynku codziennie będzie przebywać 2-3 tysiące osób.

W opiniach ekspertów roczny koszt utrzymania tak dużego obiektu wynosić może ponad 30 milionów złotych. Poważnym zastrzykiem finansowym dla Stadionu Narodowego może być pozyskanie tytularnego sponsora. Na zaproszenie do złożenia ofert odpowiedziało kilka dużych polskich firm. Sprzedaż nazwy - z zastrzeżeniem, że jej członem muszą być słowa Stadion Narodowy - przynieść może nawet 10 mln zł rocznie. Rozmowy z potencjalnymi sponsorami trwają, ale NCS zachowuje dyskrecję, nie podając nawet nazw zainteresowanych firm.

Spore jest także zainteresowanie wynajmem lóż. Każde z blisko 70 tego typu pomieszczeń może przynieść operatorowi stadionu kilkaset tysięcy złotych rocznie. Najemca gwarantuje sobie całodobowy dostęp do loży i na wszystkie odbywające się na obiekcie imprezy.

Poważnym źródłem dochodów są dla nowoczesnych aren sportowych wielkie imprezy masowe, koncerty czy widowiska. Z myślą o przyszłej działalności NCS rozpoczęło niedawno rozmowy o współpracy w organizacji imprez z firmą AEG Facilities Europe, światowym potentatem w branży rozrywkowej.

Zdaniem Kaplera pozyskanie partnera mającego doświadczenia w zarządzaniu obiektami sportowymi oraz organizacji imprez całostadionowych czy korporacyjnych, przyczyni się do osiągnięcia przez operatora założonych celów biznesowych. Zawarcie umowy, która nie będzie wykluczać współpracy z innymi promotorami, ma nastąpić w czerwcu.

Nieco mniejsze, ale stałe wpływy wynikać będą z umowy z firmą Sodexo, która została partnerem NCS w dziedzinie kompleksowej obsługi gastronomicznej całego obiektu. Obejmuje ona 30 kiosków, centrum konferencyjne, restaurację, kantynę dla pracowników biur, a także obsługę biznes klubu, fan klubu i lóż VIP.

Szanse utrzymania obiektu z zysków wypracowanych przez operatora optymistycznie ocenił minister sportu Adam Giersz. "Mamy koncepcję zarządzania Stadionem Narodowym, która zapewni nam, że koszty funkcjonowania pokrywane będą z jego przychodów i państwo nie będzie musiało dopłacać do tego obiektu".

Imprezy sportowe, koncerty, targi, kongresy i widowiska rodzinne to najważniejsze imprezy, które operator powstającego we Wrocławiu stadionu piłkarskiego na Euro 2012, firma SMG będzie organizowała po zakończeniu turnieju.

Jak poinformowała PAP Magdalena Pawłowska, obecnie opracowywane są koncepcje 8-10 dużych imprez, które zostaną zorganizowane w przyszłym roku.

"Jest jednak jeszcze za wcześnie, żeby ujawniać szczegóły. Kalendarz rozgrywek i warunki współpracy z UEFA wskazują, że duże imprezy nie związane z futbolem będą mogły się odbyć na wrocławskim stadionie po Euro, na przełomie lipca i sierpnia" - dodała.

Firma SMG została wybrana na operatora na początku lutego 2010 r. Umowę podpisano na 12 lat, a za zarządzanie stadionem firma rocznie otrzyma ok. 7 mln zł.

Na początku stycznia operator poinformował, że prowadzi negocjacje w sprawie zorganizowania we wrześniu walki bokserskiej Tomasza Adamka z Ukraińcem Witalijem Kliczką. Obecnie rozmowy trwają, a żadna umowa nie została jeszcze oficjalnie podpisana.

Pod koniec stycznia ogłoszono także przetarg na świadczenie usług gastronomicznych i cateringowych. Przetarg obejmuje swoim zasięgiem trzy obszary działalności na stadionie - 32 kioski gastronomiczne, Sport Bar oraz strefę VIP, w skład której wchodzą m.in. loże VIP, Business Club i Centrum Konferencyjne.

W połowie marca zakończyła się natomiast sprzedaż lóż na stadionie. 22 luksusowe pomieszczenia zostały zarezerwowane w ciągu jednego wieczora, głównie przez przedsiębiorców z Wrocławia. Loże to wydzielone, dwunastoosobowe pomieszczenia, w których znajduje się m.in. minibar, łazienka i wyjście na taras. Prawa do korzystania z pomieszczeń sprzedawane były w czterech pakietach - brązowym, srebrnym, złotym i platynowym. Ich roczny koszt wynajmu wynosi od 200 tys. zł za pakiet brązowy do 1,5 mln zł za pakiet platynowy.

W kwietniu ogłoszono także, że jednym z pierwszych wielkich przedsięwzięć na otwarcie stadionu będzie 3 września "Monster Jam", czyli rywalizacja potężnych amerykańskich półciężarówek tzw. Monster Truck. W sierpniu na nowym stadionie swoje mecze ligowe ma natomiast rozgrywać Śląsk Wrocław.

Pawłowska zaznaczyła, że koszty utrzymania stadionu zależą od liczby i rodzaju organizowanych imprez, widzów, a także najemców poszczególnych przestrzeni na obiekcie. "Trudno je określić precyzyjnie na lata do przodu. Będą one jednak pokrywane z przychodów z organizacji imprez, w tym konferencji i kongresów, praw reklamowych, sprzedaży miejsc biznesowych i lóż VIP oraz wynajmu powierzchni komercyjnych, także na biura" - podkreśliła.

SMG ma siedzibę w Filadelfii (USA). Jest jedną z największych i najbardziej doświadczonych na świecie firm świadczących usługi w charakterze prywatnego operatora publicznych obiektów widowiskowych. Zarządza arenami, stadionami, teatrami oraz centrami naukowymi, targowymi i kongresowymi, m.in. stadionem Louisiana Superdom czy centrum wystawowym Moscone Convention Complex w San Francisco. Firma organizuje rocznie ok. 10 tys. imprez w 216 obiektach. Zarządza dziewięcioma stadionami, dysponującymi w sumie ponad 470 tys. miejsc.

Budowany na piłkarskie mistrzostwa Europy stadion w Gdańsku po turnieju nie będzie obciążał budżetu miasta. Na 10 lat został wydzierżawiony konsorcjum firm, które bedą ponosiły koszty utrzymania obiektu.

W lipcu 2010 roku podpisano umowę dzierżawy PGE Areny Gdańsk. Operatorem tego obiektu będzie konsorcjum trzech firm: Lechia Operator, SportFive oraz HSG Zander.

"Ta umowa zacznie obowiązywać od wydania nam stadionu, co powinno nastąpić w czerwcu. I od tego momentu możemy liczyć bieg dziesięcioletniego terminu dzierżawy" - powiedział prezes Lechia Operator Błażej Jenek.

To spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której 100 procent udziałów ma Lechia S.A. Dwaj pozostali członkowie konsorcjum mają pomóc swoim doświadczeniem w organizacji imprez.

Przyszły dzierżawca będzie ponosił koszty utrzymania tego obiektu, które szacuje się na około 10-12 milionów złotych rocznie, opłacał miastu roczny czynsz w wysokości dwóch milionów złotych netto oraz przekazywał pięć procent netto z tytułu wszystkich przychodów. Ma również pokrywać wydatki związane z bieżącą działalnością PGE Arena Gdańsk, natomiast modernizacja oraz duże prace remontowe stadionu obciążają inwestora.

Wiadomo już, że od początku sezonu 2011/2012 ligowe i pucharowe mecze rozgrywać będą na tym obiekcie piłkarze Lechii.

"W planie jest również wiele innych wydarzeń sportowych i kulturalnych. Jesteśmy zresztą zobligowani przez sponsora tytularnego Polską Grupę Energetyczną SA do zorganizowania na tym stadionie co najmniej 50 różnych imprez w ciągu roku. Na mającej 9 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni komercyjnej będzie prowadzona różnego rodzaju działalność usługowa i handlowa. Non stop ma być również czynny sportowy pub, bo restauracja będzie otwarta tylko przy okazji imprez" - dodał Jenek.

NA PGE Arena Gdańsk znajdą się także biura Lechii oraz muzeum tego klubu, dla którego przeznaczono pomieszczenia o powierzchni 300 metrów kwadratowych. Wokół stadionu będzie także działał profesjonalny tor wrotkarski o długości 1715 metrów z elektronicznym pomiarem czasu.

Stadion w Gdańsku jako pierwszy zyskał sponsora tytularnego, stąd nazwa PGE Arena, a dochody z tego tytułu zasilą budżet miasta.

Poznański Stadion Miejski, jako pierwsza z czterech polskich aren na Euro 2012 został oddany do użytku, ale jako jedyny nie posiada jeszcze operatora. Dlatego nie wiadomo jeszcze, jaki będzie plan biznesowy jego funkcjonowania po turnieju.

Trwają negocjacje pomiędzy spółką Euro Poznań 2012, która reprezentuje interesy miasta, a konsorcjum złożonym z klubu Lech Poznań i Marcelin Management. To jedyny kandydat do zarządzania obiektem.

Radca prawny Euro Poznań 2012 Paweł Świderski nie chciał zdradzać szczegółów negocjacji. "Jest z obu stron wola porozumienia i mamy nadzieję zakończyć negocjacje w połowie roku" - powiedział.

O tym, jak będzie funkcjonował obiekt po Euro, kto będzie najemcą powierzchni komercyjnych, zadecyduje nowy operator. Obecnie stadionem zarządzają Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji.

Bez względu na wynik przetargu, głównym użytkownikiem obiektu będzie Lech Poznań. Klub już przeprowadził się do pomieszczeń pod nową, pierwszą trybuną. Swoją siedzibę na stadionie ma Wielkopolski Związek Piłki Nożnej oraz spółka Euro Poznań 2012. Przy ul. Bułgarskiej mecze pierwszoligowe rozgrywa również Warta, której własny kameralny stadion nie spełnia wymogów licencyjnych.

Obiekt może pomieścić ponad 43 tysiące kibiców (podczas mistrzostw Europy pojemność zostanie ograniczona do ok. 41 tys.); jego modernizacja kosztowała 713 milionów złotych. Oficjalne otwarcie stadionu miało miejsce 20 września 2010 roku, a uświetnił je koncert Stinga.

Kilkakrotnie trybuny wypełniły się do ostatniego miejsca - przy okazji meczów Lecha w Lidze Europejskiej, a także podczas towarzyskiego spotkania reprezentacji Polski i Wybrzeża Kości Słoniowej, które biało-czerwoni wygrali 3:1.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!