PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jaką przyszłość w Polsce mają drogi betonowe?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
14-02-2014 08:27
Jaką przyszłość w Polsce mają drogi betonowe?
fot. Stowarzyszenie Producentów Cementu

Obecnie istnieje w Polsce ponad 700 km dróg lokalnych i tras szybkiego ruchu o nawierzchni betonowej. Wkrótce może być ich jeszcze więcej.

- Beton jest obecnie traktowany jako równoprawna alternatywa dla nawierzchni asfaltowych, który jednocześnie pozwala na oferowanie bardzo długich terminów gwarancyjnych. Nowe przetargi ogłaszane przez GDDKiA dają szansę nawierzchniom betonowym - powiedział portalowi wnp.pl prof. Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.
Stowarzyszeniu wspólnie z GDDKiA udało się też opracować nowe dokumenty wzorcowe i specyfikacje techniczne dotyczące wykorzystania w drogownictwie betonu oraz wyrobów betonowych.

- Niemniej żałujemy, że przy ocenie ofert składanych przez wykonawców waga terminu gwarancji wynosi tylko 5 proc. Chcielibyśmy, żeby było to co najmniej 10 proc., co byłoby dodatkowym bodźcem do stosowania nawierzchni betonowych - dodał.

Podkreślił, że nawierzchnie betonowe w długiej perspektywie są tańsze od asfaltowych dzięki większej trwałości; nie ulegają one koleinowaniu i mają wyższą nośność. Do tego są bezpieczniejsze, gdyż są jasne, co ma wpływ komfort jazdy w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych.

Jednocześnie zaznaczył, że budowa dróg betonowych nie jest kwestią „być albo nie być” dla przemysłu cementowego, ponieważ stanowi i tak stosunkowo niewielką część potencjalnego rynku.

- Z punktu widzenia państwa oraz podatników istotne jest, aby pieniądze inwestowano w projekty, które nie będą później generować dodatkowych kosztów związanych z remontami i utrzymaniem w odpowiednim standardzie jakości - wskazał Deja.

Przypomniał, że wykorzystanie technologii betonowej przewidziano do budowy autostrady A1 Stryków - Tuszyn.

- Jako zalecaną przewiduje się także nawierzchnię betonową dla planowanego, brakującego odcinka A1 pomiędzy Tuszynem a Pyrzowicami. Aktualnie mamy w Polsce, licząc trasy lokalne oraz szybkiego ruchu, ponad 700 km dróg o nawierzchni betonowej - podkreślił.

Największą inwestycją ostatnich lat, którą zrealizowano w technologii betonowej, jest oddany do użytku w grudniu 2011 r. 106-kilometrowy odcinek autostrady A2 z Nowego Świecka do Tomyśla, którego koncesjonariuszem jest Autostrada Wielkopolska.

Jego budowniczowie, konsorcjum Strabaga i Kulczyk Holding, podkreślali, powołując się na niemieckiego doświadczenia, że po 23 latach użytkowania, wskaźnik napraw dla nawierzchni betonowej wynosi 5 proc, w przeciwności do 80-100 proc. dla asfaltowej.

Natomiast jesienią 2012 r. oddano do użytku 61-kilometrowy, betonowy odcinek drogi S8 z Piotrkowa Trybunalskiego do Rawy Mazowieckiej. Betonowe odcinki autostrad istnieją też między Wrocławiem a Olszyną (A18) i Jędrzychowicami (A4).

Stowarzyszenie Producentów Cementu podaje, że na odcinkach dróg o natężeniu 20 tys. pojazdów na dobę opłaca się budować nawierzchnie betonowe. Z drugiej strony są jednak bardziej hałaśliwe i dlatego raczej nie powinny być stosowane w miastach.

Zobacz także: Początek 2014 r. rewelacyjny dla producentów cementu

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP