PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jaka przyszłość czeka polską infrastrukturę transportową?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
10-05-2011 15:04
Jaka przyszłość czeka polską infrastrukturę transportową?

Rok 2011 będzie rekordowy pod względem realizowanych projektów drogowo-autostradowych; rozpędu nabierają również inwestycje związane z modernizacją szlaków kolejowych. Czy istnieje szansa na podtrzymanie wysokiej dynamiki rozwoju infrastruktury transportowej w kolejnych latach?

Na to pytanie będą próbowali odpowiedzieć uczestnicy debaty, poświęconej infrastrukturze i transportowi, która odbędzie się podczas III Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Sesja odbędzie trzeciego dnia Kongresu, 18 maja.
Najwięcej wątpliwości dotyczy budowy nowych dróg. Pod koniec kwietnia tego roku trwała budowa 737 km autostrad, 528 km dróg ekspresowych i 92 km obwodnic. Program Budowy Dróg Krajowych zakłada w 2011 r. wydatki na poziomie bliskim 34 mld zł. To kwota około 14 mld zł większa niż w roku ubiegłym. Natomiast w przyszłym roku nakłady na inwestycje drogowe w Polsce wyniosą 26,2 mld zł, a 2013 r. już „zaledwie” 12,3 mld zł.

Nie wiemy jeszcze na jakie środki na inwestycje infrastrukturalne będzie mogła liczyć Polska w ramach kolejnego budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Również stan polskiego budżetu państwa zmusza do poszukiwania rozwiązań, które mogłyby być alternatywą dla obecnego modelu finansowania inwestycji.

W niedawnej rozmowie z portalem wnp.pl prezes Stalexportu-Autostrady, Emil Wąsacz, podkreślił, że budowa autostrad jest bardzo kosztowna, co nie jest łatwe przy obecnym deficycie budżetu państwa. W takiej sytuacji trzeba zrobić wszystko, żeby go nie pogłębiać, a jednocześnie nie rezygnować z budowy autostrad.

- Jest to możliwe do wykonania, jeśli budowa autostrad będzie problemem ekonomicznym, a nie politycznym. Dlatego na całym świecie korzysta się partnerstwa publiczno-prywatnego. Wydaje się, że kapitał prywatny powinien zyskiwać w Polsce na znaczeniu - ocenił Wąsacz.

Zdaniem prezesa Stalexportu, państwo powinno wykazać się nawet większą odwagą i sprywatyzować zarządzanie już wybudowanymi autostradami.

- To konieczność, m.in. ze względu na wpływy do budżetu, jak i lepszą efektywność zarządzania przez podmiot prywatny. Nie oznacza to sprzedaży samej autostrady, a tylko możliwości zarządzania nią. Możemy doczekać się takiego rozwiązania szybciej niż moglibyśmy się tego spodziewać. Przykładami są prosocjalistyczne Włochy czy Francja, które oddały zarząd nad autostradami w prywatne ręce - zaznaczył Wąsacz.

Również w rozmowie z wnp.pl poseł Zbigniew Rynasiewicz (PO), przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury wskazał istotna rolę, jaką w przyszłości może odgrywać partnerstwo publiczno-prywatne.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 493 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP