PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jaka nauka płynie z przypadku Covecu?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
22-06-2011 16:57
Jaka nauka płynie z przypadku Covecu?

Nie ma ani politycznego, ani społecznego problemu chińskiego wynikającego z odstąpieniem przez GDDKiA od kontraktu z firmą Covec na budowę dwóch odcinków autostrady A2, ponieważ podobne kłopoty dotknęły lub dotykają wykonawców z Austrii, Grecji czy Irlandii.

Pora natomiast, aby rząd wyciągnął z tego wniosek praktyczny i dokonał korekt procedur zamówień publicznych, a szczególnie jej pragmatyki.
Tak można podsumować debatę "Obecność firm chińskich na europejskim rynku wykonawców i producentów".

Inicjatorem spotkania było Railway Business Forum (RBF), które w marcu przedstawiło analizę - wcześniej wysłaną m.in. do ministra infrastruktury - dobrych i potencjalnie złych stron inwestowania przez firmy chińskie w Polsce.

- Nie twierdziliśmy, że nie są one potrzebne lub niepożądane, wręcz przeciwnie, lecz powinny być realizowane na ogólnych zasadach rynkowych - przypomniał Adrian Furgalski dyrektor ZDG TOR. - Zwracaliśmy zarazem uwagę na pewnego rodzaju naiwność polskich polityków i ich postrzeganie łatwego sposobu przyciągnięcia przedsiębiorstw z Chin, jak i potrzebę rozróżnienia charakterem ich obecności w Polsce jako wykonawców, inwestorów i firm handlowych.

Zdaniem ZDG TOR i RBF, największe zagrożenie może przynieść podjęcie przez polsko-chińską spółkę CNR Cargo Wagon (ze strony polskiej udziałowcem jest PKP Cargo) montażu w Polsce wagonów towarowych. Według oceny autorów analizy, grozi to redukcją zatrudnienia w branży producentów taboru szynowego od 1500 do 3000 osób (na 12 tys. pracujących).

Od momentu podjęcia tej współpracy obecność firm chińskich w Polsce nabrała szczególnego znaczenia. Covec nie realizuje zadania, którego się podjęła, a koncern LiuGong wstrzymał się z zakupem części cywilnej Huty Stalowa Wola. - Czy to rodzaj retorsji, czy nacisku na polski rząd? - pytał Furgalski.
Zdaniem Tsen Yeh Fenga, wicedyrektora China Overseas Engineering Group (Covec), strona chińska nie przewidziała skali problemów, jakie mogą wystąpić na w pełni zliberalizowanym rynku polskim. Wskazał też na bardzo sztywną postawę inwestora i dodatkowe koszty, jakie spółka musi ponosić w Polsce, a które powodują, że poniosłaby one duże straty, o ile nie zmienią się warunki kontraktu.

- Nasz przypadek może się odbić na procesie inwestowania w Polsce przez firmy chińskie, bo kolejne potencjalne spółki patrzą na sukces lub porażkę każdej wcześniej tu działającej firmy chińskiej - podkreślił Tsen.

NA GIEŁDZIE

BUDIMEX SA [BDX]

kurs:

203.00 PLN 0.35 (0.17%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP