Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jaka elastyczność PPP? Orzecznictwo nie jest jednoznaczne

Autor: Małgorzata Brzóska, radca prawny w Kancelarii KSP/portalsamorządowy.pl
09-04-2011 16:34

Partnerstwo publiczno-prywatne wymaga odwagi. Pokazały to przykłady spółek mieszanych sprzed obowiązywania obecnej ustawy, np. z lat 90. Czy dziś takie działanie jest jednak możliwe?

Po dwóch latach obowiązywania Ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej: Ustawa o PPP) oraz Ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi (dalej: Ustawa o koncesji) większość ekspertów ocenia, że są to narzędzia pozwalające na pełną i bezpieczną współprace pomiędzy podmiotami publicznymi oraz inwestorami dla wspólnego realizowania projektów publiczno-prywatnych. Nie oznacza to jednak, że taka efektywna współpraca rozpoczęła się dopiero dwa lata temu.
Na początku transformacji gospodarczej lat 90., zarówno polscy jak i zagraniczni przedsiębiorcy byli zainteresowani współpracą z samorządami terytorialnymi i Skarbem Państwa przy realizacji zadań publicznych. Przykładami takimi są usługi komunalne, w szczególności prywatyzacja branży odpadowej, wodociągowej, a także budowa obiektów komunalnych zarządzanych później przez przedsiębiorców, np. obiektów rekreacyjnych.

Aktualne stało się pytanie, czy zmiana stanu prawnego przepisami o PPP wpływa na relacje prawne pomiędzy podmiotami publicznymi a inwestorami, które zostały nawiązane wcześniej. W poprzednim okresie współpraca sektora prywatnego z publicznym opierała się w głównej mierze na przystępowaniu, przy zastosowaniu transparentnej procedury wyboru, inwestorów do spółek komunalnych lub spółek Skarbu Państwa. W konsekwencji w obrocie spotkać można znaczna liczbę spółek o kapitale mieszanym.

Dostosowanie ustalonych na początku lat 90. zasad współpracy pomiędzy udziałowcami spółek mieszanych oznaczałoby konieczność zastosowania do wzajemnych relacji przepisów ustawy o PPP lub ustawy o koncesji. Dla przykładu, zmiana parytetu udziałów w spółce z kapitałem mieszanym poprzez zwiększenie udziału inwestora prywatnego ponad 50%, na którą scedowane zostały przez jednostkę samorządu terytorialnego zadania własne gminy, wymagałaby przeprowadzenia postępowania przez gminę na wybór partnera prywatnego, który takie zadanie własne gminy miałby obecnie realizować. W praktyce oznaczałoby to, że przedsiębiorca, który w trybie konkurencyjnym nabył udziały w spółce komunalnej, teraz musi uzyskać koncesję na to, aby de facto zmienić zakres swoich uprawnień w tej spółce. W konsekwencji prawa nabyte inwestora nie podlegałyby ochronie, a każda ich modyfikacja wymagałaby udziału w postępowaniu konkursowym (koncesyjnym lub w trybie zamówień publicznych) wraz z innymi oferentami, np. w celu rozszerzenia zakresu jego działalności w spółce komunalnej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 828 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP