PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jaka alternatywa dla zamknięcia 2,1 tys. km torów?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
24-01-2014 14:47
Jaka alternatywa dla zamknięcia 2,1 tys. km torów?
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Choć przycichła publiczna debata w sprawie zamykania przez zarządcę infrastruktury kolejowej, PKP PLK, kolejnych odcinków torów ze względu na ich znikome wykorzystanie, problem nadal istnieje.

Proces optymalizacji sieci, bo tak nazywa go PLK, rozpoczął się, gdy zarządca narodowej sieci kolejowej zapowiedział w połowie ub.r. czasowe wyłączenie odcinków linii kolejowych o łącznej długości 2000 km. W wyniku konsultacji, w której uczestniczyli przedstawiciele przewoźników, samorządów i środowisk gospodarczych, PLK ograniczyło listę o 49 pozycji.
Ponadto spółka ta wprowadza szereg działań, mających na celu obniżenie ponoszonych kosztów. W efekcie, łączna długość torów ostatecznie wyłączonych z dniem wejścia w życie nowego rozkładu jazdy 2013/2014 wynosi 910 km i dotyczy łącznie 56 odcinków, przypomina Urząd Transportu Kolejowego.

Jednak optymalizacja budzi nadal wiele wątpliwości. Jak wskazywał Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych (ZNPK), może ona objąć nawet do 3 tys. km linii kolejowych.

Oznacza to, że obecny plan zamknięć nie może być traktowany jako ostateczny, podkreśla UTK. Sam zarządca zapowiada, że jeśli deklarowane zwiększenie przez samorządy ruchu na wielu liniach przez nie zostanie zrealizowane, proces optymalizacji będzie kontynuowany.

UTK stwierdza, że obliczenia dokonane przez zarządcę były przez respondentów podważane, szczególnie koszty utrzymania i prowadzenia ruchu. Niektórzy respondenci podkreślali, że na takich liniach ruch mogłyby prowadzić „lotne ekipy”, które ograniczyłyby koszty zarządzania. Zdaniem innych, należy się zastanowić, czy wszystkie koszty obliczane dla takich linii są uzasadnione, np. czy na linii, na której jeździ 6 pociągów na dobę, musi być trzech dyżurnych.

Ponadto mieli także wątpliwości, czy nie można było dokonać oszczędności w innych obszarach, np. poprzez scalenie kilku działek w jedną (na każdej działce musi działać odpowiedni personel), czy też poprzez łączenie funkcji – czyli zmian w instrukcjach i organizacji pracy.

Koszty zależą także często od regionu, z którego pochodzi dana drużyna. Respondenci wskazywali np., że zarządzanie linią kolejową Wrocław Zakrzów – Trzebnica przez PMT LK jest tańsze niż przez PKP PLK, co wskazuje na zbyt duże koszty krajowego zarządcy.

Stan techniczny wyłączanych linii można określić jako bardzo zły. Przeciętny zamykany odcinek charakteryzuje się prędkością maksymalną do 40 km/h, niskim naciskiem na oś (20 ton/oś) oraz niską liczbą pociągów.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 319 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 330 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP