PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak przetrwać dwa chudsze lata w budownictwie?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
10-02-2012 18:45
Jak przetrwać dwa chudsze lata w budownictwie?

Cała branża powinna sobie poradzić z możliwym spadkiem zleceń budowy dróg.Ten główny wniosek podzieliło większość dyskutantów sesji nt. budownictwa podczas Forum ZPP.

Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Lata 2013-2014 mogą być trudne dla wielu firm budowlanych, szczególnie małych i średnich, wyspecjalizowanych w podwykonawstwie inwestycji infrastrukturalnych.

Cała branża powinna sobie jednak poradzić z możliwym spadkiem zleceń budowy dróg.Ten główny wniosek podzieliło większość dyskutantów sesji tematycznej „Budownictwo” podczas forum Zmieniamy Polski Przemysł.
- Nie ma nowych zleceń dla segmentu budownictwa drogowego i z powodu niewyjaśnionej sytuacji współfinansowania tych inwestycji ze środków unijnych w przyszłej perspektywie budżetowej, szykuje się on do załamania za dwa lata – stwierdził Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. – Choć jestem przekonany, że później powrócimy do obecnego poziomu finansowania takich inwestycji, to branże musi się przygotować do restrukturyzacji przychodów, ale i zwolnień pracowników.
W ub.r. przychody z kontraktów drogowych miały 60 proc. udział w portfelu Budimeksu.

- Także do końca tego roku mamy go w pełni wypełniony, ale już za rok przychody z tego tytułu z pewnością zmaleją – mówił Dariusz Blocher, prezes zarządu, dyrektor generalny tej spółki.

Według niego, w tym segmencie budownictwa – w którym pracuje obecnie ok. 155 osób – może dojść do redukcji zatrudnienia nawet w skali dwucyfrowej.

Zdaniem Aleksandra Balcera, wiceprezesa Mostostal Zabrze-Holding, równie istotnym problemem jest spadek marży z wykonawstwa drogowego, szczególnie inwestycji samorządowych. Większość przetargów rozstrzyganych jest po cenie niższej, niż oferta inwestora. „Dlatego segment ten, który ma piątą część w naszych przychodach, przestaje być interesujący dla nas i wycofujemy się z niego” – powiedział Balcer.

Na inny powód spadku marż zwrócił uwagę Konrad Jaskóła, prezes zarządu Polimex-Mostostal. Wiele dużych kontraktów zawierano w pośpiechu, pod presją organizacji EURO 2012. GDDKiA poszła na skróty, nie przygotowując dostatecznie projektów inwestycyjnych, a nie chce renegocjować warunków dodatkowych robót. Przez wiele miesięcy w ub.r. inwestor regulował faktury dopiero po 100-120 dniach, choć kontrakt przewidywał 48 dni.

- Spadek nowych zleceń w budownictwie drogowym będzie groźnym zjawiskiem, ale głównie dla małych i średnich firm wyspecjalizowanych jako podwykonawcy – stwierdził prezes Jaskóła. - Natomiast duże firmy potrafią zrestrukturyzować swój portfel.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 561 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 885 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP