PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak podtrzymać rozwój infrastruktury transportowej?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
19-05-2011 09:07
Jak podtrzymać rozwój infrastruktury transportowej?

Partnerstwo publiczno-prywatne i wpływy z elektronicznego systemu poboru opłat to główne czynniki, które mogą podtrzymać tempo rozwoju polskiej infrastruktury transportowej, w perspektywie mniejszego wsparcia środków unijnych - wskazali uczestnicy debaty, która odbyła się w ramach III Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Jej tematem były problemy i wyzwania, które stoją przed dalszym rozwojem infrastruktury transportowej w Polsce.
- W tym roku planowane wydatki na inwestycje drogowe w Polsce wyniosą 33 mld zł. To czyni nas największym placem budowy w Europie - podkreślił p.o. dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Lech Witecki.

Przypomniał, że obecnie trwa budowa 729 km autostrad, 528 km dróg ekspresowych i 92 km obwodnic, a od 16 listopada 2007 r. oddano do użytku 1243 km dróg krajowych.

Witecki dodał, że drogowy boom inwestycyjny przekłada się również na duże portfele zleceń firm budowlanych.

- Chcę przy tym podkreślić, że GDDKiA jest solidnym płatnikiem, co jest niezwykle istotne dla firm wykonawczych - powiedział.

Wskazał, że w przyszłości ważnym źródłem środków na inwestycje drogowe będą wpływy z elektronicznego systemu poboru opłat, który ma zacząć działać o 1 lipca tego roku. Początkowo ma nim zostać objęte 1,6 tys. km dróg zarządzanych przez GDDKiA.

Witecki przyznał, że wykonanie rocznego budżetu w wysokości ponad 33 mld zł to "nadludzki wysiłek" i może budzić problemy, chociażby związane z logistyką prowadzonych inwestycji.

- Jest to jednak wyjątkowa sytuacja; mamy okazję w ciągu kilku lat nadgonić ponad 30-letnie zaniechania inwestycyjne w polskiej infrastrukturze drogowej - podkreślił.

W jego opinii, optymalny poziom wydatkowania na inwestycje przez GDDKiA to 16-18 mld zł rocznie. Obecnie Program Budowy Dróg Krajowych zakłada w przyszłym roku nakłady na inwestycje w wysokości 26,2 mld zł, a 2013 r. 12,3 mld zł.

Poseł Janusz Piechociński (PSL), wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury, wskazał, że na dalszy rozwój, zarówno polskiej, jak i europejskiej infrastruktury transportowej, będzie miała przede wszystkim rosnąca konkurencja w globalnej gospodarce.

Wpływ na transport będzie miał również pakiet klimatyczno-energetyczny, który może powodować ucieczkę przemysłu poza Unię Europejską, a przykładowo w Polsce przechodzenie z energetyki węglowej na gazową i odnawialną.

Jako mankament unijnego transportu Piechociński wskazał niewykorzystany potencjał przewozów drogą kolejową i morską, co przekłada się na wzrost transportu samochodowego.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 561 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

560 045 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP