PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak lepiej budować drogi publiczne?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
20-05-2012 14:19
Jak lepiej budować drogi publiczne?
fot. Fotolia

Przed nami perspektywa dwóch chudszych lat w budownictwie drogowym, ale i doświadczenia z realizacji zadań w ostatnich kilku. Po EURO 2012, należy skupić uwagę na usprawnieniu procesu inwestorskiego i wykonawczego, aby sprawniej realizować zadania współfinansowane w przyszłej perspektywie budżetowej.

To główne wątki, obok spraw finansowych, sesji EEC „Infrastruktura drogowa. Inwestycje, finanse, technologia.”
Opinie polityczne

Nawet jeżeli z przyszłego budżetu UE na lata 2014-2020 Polska uzyska podobną pulę środków na budownictwo drogowe, jak w bieżącej (ok. 76 mld zł), to realnie będzie to mniejsza kwota i wystarczy na mniejszą liczbę zadań – oceniał posła Janusz Piechociński. Nastąpiła przecież zwyżka stawki VAT, cen materiałów i robocizny, a także droższy jest koszt pozyskania pieniądza.

- Ale na najbliższe dwa lata najważniejszym zadaniem dla resortu i samorządów wojewódzkich jest niedopuszczenie do sytuacji, aby gwałtownie wyhamować proces inwestycji infrastrukturalnych, ze szkodą dla sektora budownictwa – podkreślił poseł. - Trzeba więc rozminować to przedpole, aby sprawnie móc realizować zadania w latach 2014-2020.

Według niego, równie pilnym zadaniem jest dokończenie budowy kręgosłupa systemu drogowego, bowiem dotychczasowe inwestycje zatrzymały się na linii Wisły. Jednocześnie występuje wiele dziur w systemie drogowym po jej lewej stronie. Dlatego potrzeba też „celniej” wydawać pieniądze, aby uzyskiwać większe efekty np. poprzez upłynnienie ruchu, odblokowanie wąskich gardeł, szczególnie na wschodnich przejściach granicznych, podejściach do portów morskich i dużych miast. Te zadania powinny by też lepiej koordynowane z samorządami.

- Pamiętajmy, że kończy się też działanie specustawy o budownictwie drogowym i pora wprowadzić lepsze rozwiązania systemowe do procesu inwestycyjnego i wykonawczego – dodał poseł Piechociński. – Pora wreszcie posprzątać, bo w szafie jest wiele trupów, począwszy od zaległych płatności.

W szczególności postulował on zmiany w przetargach publicznych: kontrakty powyżej 6 miesięcy muszą uzyskać mechanizm waloryzacji (w obu kierunkach), trzeba odejść od kryterium oferowanej najniższej ceny, jako podstawowej, wzmocnić służby GDDKiA oraz zarządów wojewódzkich odpowiedzialnych za inwestycje i nadzór drogowy.

Wnioski – tak, ale nie wszystkie oczywiste

- W planie budowy dróg ekspresowych i autostrad na lata 2014-2020 umieścimy te projekty, które udrożnią główne, już istniejące ciągi dróg publicznych – odpowiedział Lech Witecki, dyrektor generalny Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Wprowadzimy też kilka zmian, wyciągając wnioski z realizacji obecnych planów, lecz nie wszystkie są oczywiste.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 932 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 330 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP