PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak infrastrukturalne błędy i porażki przekuć w sukces

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
16-10-2015 13:32

GDDKiA oraz PKP PLK zapewniają, że wyciągnęły wnioski z trudności napotkanych w trakcie realizacji zadań z poprzedniego budżetu UE. Dlatego optymistycznie podchodzą do nowej perspektywy unijnej, w której łącznie planują wydać na inwestycje ok. 174 mld zł.

Takie przesłanie płynie z panelu „Europa Centralna na froncie inwestycji infrastrukturalnych”, który odbył się w ramach Europejskiego Kongresu Logistycznego ONECARGO w Katowicach.
Jak podkreślał Radosław Stępień, wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego, nie można było raczej przygotować się inaczej do wielkich projektów infrastrukturalnych niż poprzez ich realizację w poprzedniej perspektywie unijnego budżetu.

Stępień zaznaczył, że w historii Polski nigdy nie było tak wielkich inwestycji w tak krótkim czasie i pod tak ostrym rygorem finansowym, z jakim wiąże się rozliczenie środków z UE.

Start dużych przedsięwzięć drogowych i kolejowych utrudniły problemy organizacyjne, m.in. związane z wykupem gruntów czy ochroną środowiska. Również sektor wykonawczy oraz instytucje finansowe nie były w pełni przygotowane absorpcję środków unijnych.

Wnioski wyciągnięte

Zdaniem Stępnia, wszystkie strony procesu inwestycyjnego wyciągnęły wnioski z doświadczeń poprzedniego budżetu UE - wypracowany model prowadzenia projektów infrastrukturalnych powinien pomóc w powielaniu błędów z ubiegłych lat.

Stępień zwrócił też uwagę na istotny aspekt skoordynowania programu inwestycyjnego z harmonogramem finansowania obligacyjnego. Tak, aby inwestorzy mieli zapewnioną odpowiednią płynność na kontraktach.

Wiceprezes BGK ocenił, że z pewnością będzie dochodziło do spiętrzenia przedsięwzięć, gdyż taka jest specyfika wydatkowania unijnych pieniędzy. Natomiast z biegiem kolejnych lat coraz istotniejsze będzie zapewnienie mechanizmów finansowania powstałej infrastruktury.

Vladislav Kondratovič, dyrektor w Departamencie Współpracy Międzynarodowej litewskiego Ministerstwa Transportu i Komunikacji, przyznał, że również Litwa miała swoje problemy z inwestycjami unijnymi, także w zakresie finansowania projektów.

Kondratovič wskazał, że przed Litwą stoją podobne wyzwania jak przed Polską, czyli m.in. związane z utrzymaniem rozbudowywanej i modernizowanej sieci transportowej.

Ponadto w bieżącej perspektywie unijnej część projektów ma charakter transgraniczny, co będzie wymagało odpowiedniej koordynacji.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP