Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak branża asfaltowa chce powstrzymać drogi betonowe?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
16-06-2015 09:31

Środowiska skupione wokół nawierzchni asfaltowych nie szczędzą wysiłków, aby GDDKiA zweryfikowała swoje plany budowy ponad 800 km dróg szybkiego ruchu w technologii betonowej. Prezentujemy szczegółowe wyliczenia kosztów oraz argumenty, które branża asfaltowa przedstawiła w Sejmie podczas ubiegłotygodniowego posiedzenia Komisji Infrastruktury.

Posłowie zajęli tematem dróg betonowych 11 czerwca na wniosek przeciwników dróg betonowych. Było to drugie spotkanie dotyczące planów GDDKiA w tym zakresie. Pierwsze odbyło się w połowie grudnia 2014 r. Przebieg obrad ubiegłotygodniowej Komisji Infrastruktury pokazał, że emocje pomiędzy zwolennikami obu technologii nie słabną.
Zobacz więcej: Nie słabną emocje wokół planu budowy dróg betonowych

Ci, którzy optują za asfaltem, wskazują m.in., że polskie firmy budowlane mają większy potencjał i doświadczenie do realizacji dróg z taką nawierzchnią, a nowe typy asfaltu mogą wytrzymać równie długo jak beton i być przy tym tańsze od niego.

Natomiast zwolennicy dróg betonowych twierdzą, że w Polsce nie brakuje potencjału wykonawczego, który może zrealizować inwestycje planowane przez GDDKiA w dobrej jakości.

Ponadto wskazują oni, że łączny koszt „życia” nawierzchni betonowej jest mniejszy niż asfaltowej, a ponadto „długowieczne” drogi asfaltowe to wciąż tylko testowo wdrażane technologie, które jeszcze nie dowiodły swoich atutów podczas wieloletniej eksploatacji.

Swojego stanowiska nie zmienia GDDKiA, która podkreśla, że zależy jej na równomiernym rozwoju poszczególnych technologii. Dyrekcja uzasadnia też, że wybór tras przeznaczonych do realizacji w betonie był podyktowany prognozowanym dużym obciążeniem ruchem, zwłaszcza ciężarowym.

Tomasz Rudnicki, p.o. szefa GDDKiA wskazywał też, że koszty budowy poszczególnych nawierzchni, przedstawionych przez Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych wymagają wyjaśnień, gdyż zostały oparte o specyfikacje techniczne odmienne od tych, które aktualnie stosuje GDDKiA.

Według obecnych ustaleń, w nawierzchni betonowej ma zostać wybudowane 810 km dróg krajowych, czyli ok. 27 proc. tras zaplanowanych do realizacji przez GDDKiA w ramach budżetu UE na lata 2014-2020. Reszta tras będzie miała nawierzchnie asfaltowe.

W efekcie po zakończeniu nowego programu drogowego nawierzchnie betonowe ma posiadać ok. 26 proc. dróg szybkiego ruchu w Polsce, a asfaltowe pozostałe 74 proc.

Zobacz też: Drogi betonowe: gdzie powstaną i dlaczego - szczegółowy plan

Poniżej zamieszczamy prezentację PSWNA, którą przedstawiono podczas obrad Komisji Infrastruktury.




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP