PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

J. Styliński, PZPB: resort Bieńkowskiej wykazuje się rzadkim do tej pory realizmem

Autor: wnp.pl (PS)
10-03-2014 10:03
J. Styliński, PZPB: resort Bieńkowskiej wykazuje się rzadkim do tej pory realizmem
Fot. Paweł Pawłowski

Działania podejmowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w celu zmiany struktury inwestycji infrastrukturalnych są przejawem rzadkiego do tej pory realizmu w ocenie nie tylko kierunków wydatkowania środków, ale również faktycznych możliwości ich spożytkowania - stwierdza Jan Styliński, prezes zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Logika wskazuje, że w interesie budżetu państwa leży sfinansowanie jak największej części projektów drogowych ze środków UE - dodaje.
W ostatnim okresie po raz kolejny opinia publiczna dowiedziała się, że dotychczas zakładany podział środków UE pomiędzy inwestycje drogowe i kolejowe nie jest optymalny. Nie ulega wątpliwości, że wicepremier Elżbieta Bieńkowska stanęła przed trudnym zadaniem zrównoważenia wydatków, tak aby z jednej strony zmieścić się w oczekiwaniach KE, związanych ze wzrostem nakładów na budowę i modernizację infrastruktury kolejowej, a z drugiej zapewnić jak największy odsetek wykorzystania środków, mówi Jan Styliński.

Projekty drogowe są efektywniej przygotowywane niż kolejowe, a co za tym idzie ryzyko utraty dotacji w ich przypadku należałoby ocenić jako znacząco niższe. Pomimo lepszego niż w latach minionych przygotowania szeregu inwestycji przez PKP PLK, wciąż ich kwoty są mniejsze niż pierwotnie zakładane.

Dodatkowo, PLK i rynek kolejowy będą musiały skupić się w ciągu najbliższego półtora roku na maksymalizacji wykorzystania środków z perspektywy 2007-2013. Nie pozostanie to bez wpływu na realną zdolność spółki oraz rynku do absorpcji w tym samym czasie środków z bieżącej perspektywy 2014-2020.

Logika wskazuje zatem, że w interesie budżetu państwa jest sfinansowanie jak największej części projektów drogowych ze środków UE, w przeciwnym wypadku istnieć będzie zauważalne ryzyko niewydania tych samych środków przez kolej, przy jednoczesnym finansowaniu inwestycji drogowych ze środków krajowych, podkreśla prezes Styliński.

Na powyższe zagadnienie nakłada się także druga istotna kwestia, tj. skutki zmniejszenia opłat dostępowych za korzystanie z infrastruktury kolejowej i idąca w ślad za tym koncepcja innego sposobu dotowania inwestycji kolejowych ze środków publicznych.

Jedną z nich jest przesunięcie pieniędzy z Krajowego Funduszu Drogowego do Funduszu Kolejowego. Spowoduje ono zmniejszenie środków dostępnych na drogi na rzecz pokrycia luki w finansowaniu inwestycji kolejowych, w tym zwłaszcza wkładu własnego do projektów unijnych, uważa Jan Styliński.

Uszczuplenie środków przeznaczonych na drogi, wskutek wypływu pieniędzy z KFD, można będzie w części zapełnić podwyżką akcyzy, w części zaś właśnie zwiększeniem finansowania ze środków UE.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 969 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP