PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

J. Biliszczuk, Politechnika Wrocławska: most to nie tylko konstrukcja

Autor: Konstrukcje stalowe
04-06-2017 11:47 |  aktualizacja: 04-06-2017 12:33
J. Biliszczuk, Politechnika Wrocławska: most to nie tylko konstrukcja
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Wyposażenie mostów podlega wyjątkowo szybkim zmianom. Ciągle pojawiają się tu nowe idee i nowe materiały. Duży wpływ na tę sferę mają m.in. zmieniające się przepisy, np. te, które dotyczą emisji hałasu komunikacyjnego. Można nawet ocenić, że nasze przepisy w tym względzie są ostrzejsze niż w innych państwach Unii Europejskiej - mówi prof. dr. hab. inż. Jan Biliszczuk z Katedry Mostów i Kolei Politechniki Wrocławskiej

Panie Profesorze, w ostatnich latach można mówić o znacznym ożywieniu budownictwa mostowego w Polsce. Powstaje wiele mostów i wiaduktów o urozmaiconej, indywidualnej konstrukcji i architekturze. Drugorzędne wydaje się być wyposażenie techniczne tych obiektów, a przecież ono decyduje w dużym stopniu o ich trwałości i funkcjonalności eksploatacyjnej.

- Wyposażenie mostów podlega wyjątkowo szybkim zmianom.

Ciągle pojawiają się tu nowe idee i nowe materiały. Duży wpływ na tę sferę mają m.in. zmieniające się przepisy, np. te, które dotyczą emisji hałasu komunikacyjnego. Można nawet ocenić, że nasze przepisy w tym względzie są ostrzejsze niż w innych państwach Unii Europejskiej. Być może niedostatecznie uwzględniono fakt, że hałas mierzony jest w decybelach wg. skali logarytmicznej, co prowadzi do nadmiernego podwyższania lub rozbudowywania ekranów dźwiękochłonnych.

Inne zmiany w przepisach również wpływają na elementy wyposażenia mostów, a nawet na wygląd i architekturę mostów.

Co, przede wszystkim należy do wyposażenia mostów i które elementy są najważniejsze?


- Przede wszystkim nawierzchnia drogowa, która jest poddawana zarówno obciążeniom dynamicznym wynikającym z ruchu pojazdów oraz odkształceń konstrukcji jak i wzmożonym oddziaływaniom pogodowym. Otwarta konstrukcja sprawia, że mosty są wyjątkowo narażone na działanie wody deszczowej i innych czynników pogodowych, a także na zanieczyszczenia środowiska. Dlatego podstawowym problemem jest szybkie odprowadzenie wody, by nie mogła długo zalegać powodując korozję. Więc systemy odwodnienia są bardzo ważne dla trwałości obiektu. Takie elementy jak kapa chodnikowa, poręcze, bariery, oświetlenie, mogą być kształtowane dosyć swobodnie, co daje pole do popisu dla projektantów. Widzimy więc coraz większą rozmaitość konstrukcji i kształtów ekranów, poręczy oraz elementów oświetlenia. Ważnym elementem są dylatacje między przęsłem a przyczółkiem, ale trzeba zaznaczyć, że są one znacznie mniej trwałe od samej konstrukcji mostowej.

Jeżeli trwałość mostu obliczamy na 100 lat to dylatacje trzeba wymieniać np. co 15 lat, bo nie dysponujemy dotąd dylatacjami bardziej odpornymi na zużycie. Taka wymiana nie jest prostą ani tanią operacją. Trzeba się z tym liczyć.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 767 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

559 879 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP