PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Irlandczycy opuszczają plac budowy A4

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
09-08-2012 13:21
Irlandczycy opuszczają plac budowy A4
fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Roszczenia na kwotę 675 mln zł zgłasza wobec GDDKiA irlandzka spółka SIAC Construction. Do wczoraj, tj. momentu wypowiedzenia przez nią warunków umowy, była też współwykonawcą (w konsorcjum) prawie 36 km odcinka Tarnów-Dębica autostrady A4.

- Wypowiedzieliśmy ją dlatego, że inwestor zwlekał z zapłatą należności za wykonane prace przy realizacji tej inwestycji – powiedział podczas konferencji prasowej w Warszawie Martin Maher, dyrektor zarządzający SIAC. – Pomimo naszych monitów, nie uznał przedstawionych faktur.
Z jego informacji wynikało, że GDDKiA nie chciała uznać kwoty faktur (na 600 mln zł; 75 mln to odsetki) głównie za: dodatkowe prace, opóźnienia w dostępie do miejsca robót i wyższe koszty budowy dróg dojazdowych. Klasycznym przykładem jest jeden z mostów, który wykonawca musiał przeprojektować, a co kosztowało 8 miesięcy zwłoki i dodatkowe pieniądze.

SIAC zarzuca też GDDKiA próbę wykorzystania jej gwarancji bankowych na pokrycie roszczeń podwykonawców. Decyzją Sądu Okręgowego w Rzeszowie, zajęcie gwarancji (70 mln zł) zostało wstrzymane.

- Gwarancje służą do rozliczeń ewentualnych usterek wykonania, a nie rozliczeń z podwykonawcami – przypomniał Wojciech Kozłowski, partner w Kancelarii Prawnej Salans D. Oleszczuk.

Jak zadeklarował Maher, SIAC gotowa jest dokończyć budowę odcinka autostrady, jeżeli GDDKiA ureguluje kwotę jej roszczeń. - Mamy personel, niezbędne środki techniczne i podwykonawców – dodał dyrektor. – Potrzeba nam do tego jeszcze 10 miesięcy.

Według niego, problemem nie była zaniżona kwota kontraktu (konsorcjum wygrało przetarg z ofertą blisko 1,4 mld zł, tj. 85 proc. kosztów inwestorskich), bowiem za 1 km bieżący autostrady koszt wykonawstwa był zbliżony do kosztów w Europie.

- Problem tkwi w złej jakości zarządzania inwestorskiego, tj. w błędach w projektach i opóźnieniach – podkreślił Martin Maher. – W ciągu dwóch lat w Europie Zachodniej budujemy zwykle 60 km autostrady.

Po części głównej konferencji SIAC, rzeczniczka prasowa GDDKiA Urszula Nelken, występującą w charakterze gościa, powiedziała m.in.:
- Dyrekcja rozpatruje wszystkie zgłaszane roszczenia. Jeżeli się z nimi nie zgadza, sprawa trafia do sądy. Dotychczas w 80 proc. przypadków sądy odrzucały roszczenia wykonawców.

W przypadku odcinka Tarnów-Dębica doszło do przekroczenia terminów wykonawstwa, choć w istocie wystąpiły tylko trzy poważniejsze problemy, w tym z przeprojektowaniem mostu, gdzie musieliśmy sięgnąć po wykonawstwo zastępcze. W efekcie, w ciągu dwóch lat wykonawca zrealizował prace zaledwie w 50 proc., choć właśnie zbliża się zakładany termin przekazania nam tego odcinka.

Od wczoraj przejmujemy plac budowy i w najbliższym możliwym terminie ogłosimy przetarg na nowe wykonawstwo.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 951 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP