Ministerstwo Rozwoju zakontraktowało prawie 60 proc. funduszy z POIiŚ
• W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska na wsparcie publicznego transportu zbiorowego w miastach przeznaczono blisko 10 mld złotych.
• Pieniądze te zostaną wydane na inwestycje w niskoemisyjny transport publiczny w 41 miastach Polski.
• Z wyliczeń Ministerstwa Rozwoju wynika, że z tej puli zakontraktowano już 80 procent.
Informację o kontraktacji funduszy na wsparcie publicznego transportu zbiorowego podał przy okazji poniedziałkowej (11.12) wizyty w Katowicach Witold Słowik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. Przypomniał, że cały program Infrastruktura i Środowisko opiewa na kwotę 27,5 mld euro (ok. 116 mld zł) i z tego już dziś zakontraktowanych jest ok. 57 procent.
– Do końca roku planujemy osiągnąć 60 procent, gdyż w najbliższych dwóch tygodniach będziemy jeszcze podpisywać kilka umów – zapowiedział Słowik.
Jak dodał Witold Słowik w ramach POIiŚ-u aż 9,7 mld złotych stanowią pieniądze przeznaczone na wsparcie publicznego transportu zbiorowego w miastach. Po podpisaniu 11 grudnia umowy z Tramwajami Śląskimi stopień ich zakontraktowania sięgnął już 80 procent. Dla porównania - w przypadku takich zadań jak zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T (bądź poza nią) i odciążenie ich od nadmiernego ruchu drogowego stopień zakontraktowania wynosi dziś ok. 55 procent, zaś w przypadku inwestycji nakierowanych na rozwój transportu kolejowego ok. 55 proc.
Czytaj: Komunikacja miejska w Polsce 2017. Biedatransport na Śląsku, Warszawa śrubuje rekord
Jak poinformował w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, do końca tego roku podpisze ono niemal wszystkie umowy na dofinansowanie realizowanych w polskich miastach inwestycji w transport zbiorowy (przypomnijmy, że wnioski o dofinansowanie złożyło 41 miast). W środę (13.12) zostanie podpisana umowa z Gdańskiem, w piątek (15.12) z Łodzią, 21 grudnia w Szczecinie, zaś pod koniec miesiąca z Poznaniem i Wrocławiem.
Jak stwierdził Gorgol na obecnym etapie realizacji wspieranych inwestycji nie widać jeszcze ewentualnych oszczędności, które pozwoliłyby w przyszłości dofinansować jeszcze jakieś zadania z zakresu publicznego transportu zbiorowego. Zaznaczył jednak, że dopiero wówczas gdy ci z beneficjentów, którzy jeszcze nie przeprowadzili procedury przetargowej dokonają tego kroku, to będzie można oszacować, czy jakieś pieniądze pojawią się w puli (CUPT będzie na bieżąco rozliczał wydatki dokonywane przez miasta korzystającego ze wsparcia POIiŚ).
– Rok 2018 będzie tym rokiem, kiedy będziemy dopiero wiedzieć, czy mamy oszczędności – przyznał Gorgol.
Największą z dofinansowanych przez CUPT inwestycji w publiczny transport zbiorowy w miastach jest trwająca rozbudowa metra w Warszawie (w tym roku podpisano umowę na drugi etap drugiej linii metra).
– Prace na odcinku wschodnim toczą się przed terminem – podkreślił Przemysław Gorgol.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
KOMENTARZE (1)