PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Inwestycje w autostrady zwracają się bardzo szybko

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
28-01-2009 19:03
Inwestycje w autostrady zwracają się bardzo szybko

Wybudowanie brakujących odcinków planowanych autostrad, tj. A1, A2 i A4, pozwoliłoby zaoszczędzić w ciągu 25 lat 34 mld zł na paliwie i naprawach samochodów poruszających się obecnie po drogach krajowych oraz na oszczędności 30,5 mld zł na czasie podróży.

Ponadto o 25 mld zł spadłyby koszty wypadków, a o 7,2 mld zł koszty zanieczyszczenia środowiska. Łącznie potencjalne oszczędności w ciągu ćwierćwiecza wyniosłyby 97 mld zł, tj. 84 mln zł na każdy z 1150 km planowanej ich długości.
Wyniki takie podają autorzy raportu pt. „Którędy droga?” z: Fundacji FOR, PricewaterhouseCoopers, kancelarii prawnej Wardyński i Wspólnicy oraz firmy 4CFuture.

Koszt budowy tych odcinków autostrad zwróciłby się już w ciągu 15 lat, a praktycznie jeszcze wcześniej. Jak dowodzą bowiem analizy z krajów zachodniej Europy, dobra sieć autostrad i dróg szybkiego ruchu przyczynia się do wzrostu gospodarczego, aktywizacji regionów leżących wokół tych dróg, a nawet daleko idących zmian strukturalnych – w gospodarce i społeczeństwie.

Infrastruktura drogowa w Polsce ma dwie główne wady: brak dłuższych odcinków autostrad oraz zły stan techniczny dróg. Choć od kilku lat Polska wydaje relatywnie dużo pieniędzy na budowę nowych dróg i remonty starych (w 2007 roku ponad 2 proc. PKB), to jednak wiele krajów europejskich wydających relatywnie większe kwoty (np. Czechy, Włochy) mają lepszą infrastrukturę.

Zdecydowana większość środków na drogownictwo jest przeznaczana w Polsce na drogi krajowe, mimo że są one przeciętnie w dużo lepszym stanie technicznym, niż drogi samorządowe. Struktura wydatków jest zaburzona także ze względu na rodzaj finansowych robót – stwierdzają autorzy cytowanego raportu. Znacznie większą uwagę przywiązuje się do nowych projektów infrastrukturalnych (i 9 razy większe środki), niż do remontów niezbędnych do utrzymania istniejącej sieci w dobrym stanie technicznym. Badania wskazują, w krajach o umiarkowanym dochodzie na 1 mieszkańca, jak Polska, poprawa o 1 proc. efektywności wykorzystania istniejącej infrastruktury może mieć 7 razy silniejszy wpływ na wzrost gospodarki niż podobna zmiana w wielkości nakładów publicznych na infrastrukturę.

Dużo większa niż w przeszłości dostępność środków finansowych przeznaczanych na budownictwo drogowe, m.in. dzięki funduszom unijnym, uwypukliły zarazem znaczenie barier organizacyjnych i prawno-proceduralnych. To sprawia, że inwestycje drogowe nie są prowadzone w zadowalającym tempie. Poważną przeszkodą jest też brak stabilności administracji, a wśród innych barier autorzy raportu wymieniają proceder lekceważenia i naginania przepisów przez inwestorów, co z kolei ułatwia blokowanie inwestycji ich przeciwników.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 704 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP