PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Inwestycje drogowe: raport wskazuje na poważne zagrożenie

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
14-02-2014 12:57
Inwestycje drogowe: raport wskazuje na poważne zagrożenie
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Bez zmian w systemie kontraktowania prac budowlanych w infrastrukturze, zwolni tempo rozwoju polskiej gospodarki. Istotne też, że obecne złe tendencje w tym segmencie budownictwa mogą mieć trwały charakter i do 2025 roku skutkować uszczerbkiem 186 mld zł, które nie wpłyną do sektora finansów publicznych.

Taki jest jeden z kluczowych wniosków raportu „Analiza rynku infrastruktury drogowej w Polsce”, przygotowanego przez firmę doradczą Ernst&Young na zlecenie Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
W latach 2008-2012 budownictwo infrastrukturalne wzrosło o 55,4 proc., a liczba pracujących o 59,1 proc., co było istotnym czynnikiem, że Polska nie wpadła w kryzys. Tylko w 2011 r. segment ten był głównym motorem wzrostu całego budownictwa, której wartość dodana miała 8,2 proc. udział w PKB.

Niestety, od początku 2012 r. do końca III kwartału 2013 r. produkcja sprzedana segmentu budownictwa infrastrukturalnego zmalała o 38,7 proc., czyli pozytywna tendencja odwróciła się. Rentowność jej firm spadła średnio do -1,6 proc., upadło ponad 430 z nich.
Te złe tendencje w segmencie budownictwa infrastrukturalnego (i całym przemyśle budowlanym) mogą mieć trwały charakter - stwierdzają autorzy raportu.

Dlatego jednym z jego celów jest wskazanie także rozwiązań, które należy pilnie wdrożyć, w miarę możliwości przed rozpoczęciem inwestycji infrastrukturalnych, współfinansowanych ze środków unijnych nowej perspektywy finansowej 2014-2020.

W raporcie przytacza się, raczej już rozpoznane, ale rozproszone po różnych debatach i analizach, przyczyny tego, dlaczego na boomie inwestycyjnym ostatnich 4-5 lat tak dużo polskich firm budowlanych zamiast urosnąć i wzmocnić się, ledwie żyje lub już ogłosiło bankructwo.

Są to m.in. takie problemy, jak: zła jakość dokumentacji projektowej, która jest z kolei pochodną kumulacji zleceń w latach 2008-2009 (ogłoszono wtedy przetargi budowy dróg o wartości 38,3 mld zł), co miało też wpływ na wzrost cen materiałów i transportu, dopuszczanie do sytuacji, że ofertę wygrywa podmiot bez zaplecza wykonawczego i często bez dostatecznego zaplecza finansowego, skoro głównym kryterium wyboru jest najniższa cena.

Ale długa jest też lista zastrzeżeń do postawy inwestora - GDDKiA, która przenosiła ryzyka realizacji inwestycji na wykonawców i nie stosowała partnerskich relacji z nimi.

- Istotne, że problemy nie są rozstrzygane pomiędzy stronami, lecz eskalowane i kierowane do sądów – podkreślił Jacek Hryniuk, partner w EY. – Ich rozstrzyganie może potrwać nawet dekadę, co oznacza, że rzeczywisty koszt budowy dróg i autostrad dopiero poznamy za kilka lat.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP