PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Inwestorzy będą współfinansować budowę osiedlowej infrastruktury

Autor: Gazeta Prawna
26-08-2008 06:33

Wg propozycji Ministerstwa Infrastruktury gminy będą mogły uzależnić zgodę na inwestycję od zawarcia umowy urbanistycznej, w której prywatni inwestorzy zobowiążą się do sfinansowania infrastruktury, takiej jak np. drogi czy przedszkola.

Ministerstwo Infrastruktury chce, aby prywatni inwestorzy współfinansowali budowę lokalnych dróg osiedlowych, chodników, parków zieleni, a nawet przedszkoli. Takie rozwiązania przewidziano w projekcie nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - czytamy w "Gazecie Prawnej".
- Chcemy zapewnić optymalny zakres odpowiedzialności w procesie inwestycji budowlanych samorządu lokalnego i uczestników procesu inwestycyjnego, takich jak inwestorzy, projektanci czy wykonawcy - mówi Olgierd Dziekoński, wiceminister infrastruktury. Jego zdaniem, zmiany umożliwią aktywny udział inwestorów w ramach finansowania lokalnej (osiedlowej) infrastruktury technicznej i społecznej dla przedsięwzięć mieszkaniowych i rewitalizacyjnych.

Gminy określać będą lokalne parametry urbanistyczne, na podstawie których inwestorzy zaplanują swoje inwestycje. Parametry te mają precyzować intensywność zabudowy, sposób przeznaczenia terenu, maksymalną wysokość zabudowy, minimalną liczbę miejsc parkingowych itp. W stosunku do terenów planowanych na cele budownictwa mieszkaniowego gmina w lokalnych parametrach urbanistycznych określi ponadto procentowy udział powierzchni terenów przeznaczonych na zieleń osiedlową i place zabaw oraz liczbę miejsc w szkołach i przedszkolach proporcjonalnie do 1 tys. mkw. powierzchni całkowitej budowanych mieszkań.

- Kwestie te zostaną szczegółowo doprecyzowywane w umowie urbanistycznej, zawieranej pomiędzy gminą a inwestorem - wyjaśnia Olgierd Dziekoński.

W umowie trzeba będzie wskazać, w jakim terminie i w jaki sposób inwestor wykonana inwestycje. Za niewypełnienie zobowiązań lub za ewentualne opóźnienia gmina będzie mogła pobrać od inwestora kary umowne. Jednocześnie przy zawieraniu samej umowy gmina będzie mogła zażądać zabezpieczenia przysługujących jej roszczeń o zapłatę zastrzeżonych kar umownych.

Zdaniem ekspertów nowe regulacje będą korzystne przede wszystkim dla władz samorządowych, które otrzymają instrumenty prawne umożliwiające skuteczne prowadzenie polityki zrównoważonego rozwoju.

Deweloperzy i prywatni inwestorzy obawiają się, że przygotowywane przepisy mogą zablokować wiele inwestycji.

- Dziś bardzo często nie jest określone, czy droga jest osiedlowa, gminna czy powiatowa. Mogą pojawiać się więc wątpliwości, kto jest gospodarzem terenu i z kim należy rozmawiać - mówi Henryk Urbański, prezes Budimeksu Nieruchomości. Jego zdaniem, lokalne władze mogą celowo zmieniać kategorię dróg tylko po to, aby przerzucić koszty ich remontu na prywatnych inwestorów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 450 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

308 430 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP