PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Interes inwestora i miasta. Jak je pogodzić?

Autor: PropertyNews.pl
12-05-2017 16:58
Interes inwestora i miasta. Jak je pogodzić?

Hala Koszyki

Fot. materiały inwestora

- Do rozwoju polskich miast potrzeba, oprócz dobrego prawa i kapitału, wyobraźni. Inwestycje w miastach nie są na jeden dzień. Musimy ten sposób myślenia wpisać w to, co robimy – powiedział Włodzimierz Kocon, wiceprezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego na sesji „Aktywni inwestorzy w polskich miastach”, która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Ważnym elementem w rozwoju miast są centra handlowe. Obserwowany obecnie boom inwestycyjny w sektorze centrów handlowych nie dotyczy dużych miast i metropolii, ale mniejszych ośrodków. Na koniec 2016 r. zbudowano ponad 11 mln metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego 88 proc. stanowiły centra handlowe. Najbardziej spektakularnym otwarciem pod względem wielkości było otwarcie - liczącego prawie 100 tys. metrów kwadratowych powierzchni handlowej – centrum Posnania w Poznaniu.
– Jeśli chodzi o nasycenie, to w skali całego kraju jest ono wciąż na niskim poziomie, bo wynosi tylko 292 mkw. na tysiąc mieszkańców. Dostrzegamy boom inwestycyjny, ale nie jest on tak spektakularny jak w 2015 r. W 2016 r. oddano do użytku o jedną trzecią mniej obiektów niż rok wcześniej. Dodatkowo większość z nich powstała w mniejszych miastach. Miały powierzchnię do około 25 tys. mkw. – wylicza Edyta Bobek, leasing director Griffin Real Estate.

Zdaniem ekspertki wpływ inwestycji w centra handlowe na rozwój miast zależy od koniunktury. – Od tego w jakim jesteśmy cyklu gospodarki. Na przykład w latach zapaści trudno było pozyskać finansowanie na budowę obiektu, otwarcia były przesuwane i najemcy wstrzymywali się z decyzjami dotyczącymi rozwoju – twierdzi dyrektor.

Kolejnym elementem tej zależności jest konkurencja – ta istniejąca i planowana. Zdaniem Edyty Bobek ona determinuje plany dotyczące choćby wielkości obiektu. – Bardzo istotną kwestią są też miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Jest to element, który w wielu miastach powoduje ograniczenie i wydłużenie całego procesu inwestycyjnego – przyznaje Edyta Bobek.

Jeśli chodzi o komercjalizację to, jak podkreśla dyrektor Griffin Real Estate, dzisiaj ten proces dynamicznie się zmienia.

– Obiekty, które powstawały 20 lat temu są zupełnie inne niż te realizowane obecnie. Przede wszystkim inaczej wyglądają kanały dystrybucji. Już nie powstają tak duże sklepy spożywcze. Ich powierzchnia jest ograniczona. Częściowo też sprzedaż przenosi się do internetu, w związku z tym nawet sieci detaliczne dywersyfikują potrzebę pozyskiwania dodatkowych metrów kwadratowych. Stąd wiele sklepów, które kilka lat temu zajmowało kilka tysięcy metrów kwadratowych, w tej chwili otwierają koncepty w granicach od 400 mkw. do 600 mkw. – podkreśla Edyta Bobek.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 962 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP