PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budownictwo infrastrukturalne

Trudna operacja udrożnienia transportu lądowego do Portu Gdynia

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
12-01-2018 06:00 |  aktualizacja: 11-01-2018 22:18
Trudna operacja udrożnienia transportu lądowego do Portu Gdynia

Port Gdynia ma wysoki udział transportu kolejowego w wywozie i dowozie ładunków

Fot. Shutterstock

Inwestycje odblokowujące połączenia kolejowe z portami morskimi skupiły się na porcie Gdańsk. Tymczasem z każdym miesiącem rosną problemy z transportem w Porcie Gdynia, który w większym stopniu korzysta z pociągów w wywozie i dowozie ładunków niż jego południowy, większy sąsiad. Czy zostaną one rozwiązane do końca 2023 roku, jak planuje to PKP PLK?

  • Obecnie ponad 90 proc. pociągów do i z Portu Gdynia korzysta z linii kolejowej 201, fragmentu przedwojennej Magistrali Kolejowej wymagającej modernizacji, w tym elektryfikacji na pewnym odcinku.
  • Projektowanie tej inwestycji ma zakończyć się w drugiej połowie 2019 r., a zakończenie robót planuje się na początek 2023 roku, co budzi obawy, czy zostanie ona istotnie zrealizowana ze środków bieżącej perspektywy finansowej.
  • Innej natury obawy zainteresowanych budzi modernizacja stacji Gdynia Port – właściciele terminali i ich klienci muszą liczyć się z czasowym ograniczeniem 1/3 infrastruktury kolejowej portu.
Obecnie przed portem Gdynia są dwa pilne problemy do rozwiązania: rewitalizacja linii kolejowej 201 z Bydgoszczy (stacja Maksymilianowo) poprzez Wierzchucin i Kościerzynę do Gdyni Głównej, wraz z ewentualną budową trzeciego toru, oraz modernizacja Stacji Gdynia Port.

Formalnie oba projekty są przewidziane do realizacji w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku. Przedstawiciele portu zgłaszają jednak obawy o dotrzymanie terminów i ostateczny kształt tych inwestycji.

Patrz: Rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy: 67 mld zł na inwestycje.

Rola kolei w Porcie Gdynia

Transport kolejowy ma ok. 40-proc. udział w łącznych przewozach drobnicy z/do Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT), co jest jednym z najwyższych wskaźników w europejskich terminalach morskich.

W jeszcze większym odsetku, bo w 70 proc., do transportu lądowego wykorzystuje kolej Morski Terminal Masowy Gdynia (MTMG). W 2017 roku przeładował on ok. 5,6 mln ton, zatem pociągami przewieziono blisko 4 mln ton.

W ub. roku Port Gdynia obsłużył łącznie ok. 20 mln ton ładunków. Wolumen ten podwoi się w ciągu 10 lat dzięki planom inwestycyjnym na nabrzeżach i, jak wynika z prognoz, rozwojowi handlu zagranicznego.

- Prawdopodobnie wtedy pociągami będzie wożonych 50 proc. towarów z/do portu Gdynia – mówi Władysław Jaszowski, doradca przewodniczącego Rady Interesantów Portu Gdynia.

Patrz: BCT Gdynia poprawia wyniki przeładunkowe.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

740 413 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP