PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Infrastrukturalne karty już odkryte. Wyzwania to czas i budżet

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
15-01-2016 06:39
Infrastrukturalne karty już odkryte. Wyzwania to czas i budżet

Znamy już zamierzenia państwa wobec inwestycji infrastrukturalnych. Wyzwaniem będzie wygospodarowanie odpowiedniego budżetu, a także wykonanie planów zgodnie z unijnym harmonogramem i rygorem finansowym.

Będziemy o tym dyskutować 20 stycznia podczas Forum Zmieniamy Polski Przemysł 2016, w ramach którego odbędzie się panel "Infrastruktura 2020. Nowe otwarcie".

Dyskusja będzie nawiązywać do trwającego od września 2015 r. projektu„Infrastruktura 2020”, którego inicjatorem jest redakcja miesięcznika gospodarczego Nowy Przemysł i portalu wnp.pl.

Zobacz też: Serwis Infrastruktura 2020

Projekt ten jest poświęcony barierom, uwarunkowaniom i perspektywom rozwoju polskiej infrastruktury transportowej w najbliższych latach, czyli w trakcie perspektywy unijnego budżetu na lata 2014-2020.

Dotychczas głos w tej redakcyjnej debacie zabrali czołowi przedstawiciele administracji rządowej, branży budowlanej i logistycznej, a także firm działających na zapleczu inwestycji infrastrukturalnych. Podobnie będzie podczas Forum ZPP 2016.

Programy a rzeczywistość

Przypomnijmy, że według przyjętego we wrześniu 2015 r. Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 powinno powstać ok. 3,9 tys. km nowych dróg szybkiego ruchu, a także 57 obwodnic.

W efekcie mają zniknąć luki w podstawowej sieci drogowej. W ramach PBDK założono wydatki na poziomie 107 mld zł. Niemniej nowy rząd konsekwentnie twierdzi, że realna wartość inwestycji zapisanych w Programie to ok. 198 mld zł.

Resort infrastruktury i budownictwa wraz GDDKiA rozpoczął już konsultacje ze środowiskami budowlanymi oraz eksperckimi. Ministerstwo stawia sobie za cel wypracowanie koncepcji ograniczenia kosztów budowy dróg bez obniżania standardów jakości i bezpieczeństwa.

Tymczasem kolejarze raczej martwią się nie kosztem planowanych przedsięwzięć, a tym, ile z nich uda się zrealizować w bieżącej perspektywie budżetu UE.

Pierwsza pula przetargów PKP PLK znajduje się dopiero na początkowym etapie, gdyż w latach 2014-2015 spółka przede wszystkim walczyła o to, aby ukończyć i rozliczyć jak największą ilość projektów z ubiegłej perspektywy UE.

PKP PLK od kilku lat usprawniają prowadzenie procesów inwestycyjnych, ale bez wielkiej mobilizacji i splotu pozytywnych czynników może być trudno zrealizować wszystkie zadania zapisane w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r.

Program, który został wyceniony na ponad 67 mld zł, poza dokończeniem prac na najważniejszych trasach pasażerskich, zakłada także znaczącą poprawę drożności sieci pod kątem przewozu towarów.

Lekcje wyciągnięte z budowy

Rok 2016 będzie mógł już przynieść pierwsze odpowiedzi na to, ile wniosków wyciągnięto z kryzysu w branży budowlanej, którego apogeum przypadło na 2012 r. Chodzi zarówno o zmiany w formule prowadzenia inwestycji, jak również klimat współpracy pomiędzy publicznym zamawiającym a branżą budowlaną.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


50 454 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 271 826 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 614 ofert w bazie

OFERTY SZKOLEŃ

Kategorie szkoleń: przemysł, nieruchomości, handel, branża spożywcza

Szkolenia dla branży medycznej i farmaceutycznej

Szkolenia dla samorządów

2 731 660 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP