Infrastruktura na huśtawce

Infrastruktura na huśtawce
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rok 2017 ma być lepszy dla firm wyspecjalizowanych w budownictwie infrastrukturalnym. Jednak rynek kolejowy będzie mniejszy niż kilka lat temu, a przed branżą skok na głęboką wodę - duże zlecenia w końcu dekady. Jak sektor zniesie tak głębokie wahania koniunktury?

Wkrótce zobaczymy napis: "Półmetek perspektywy finansowej 2014-20." W ocenie ministra infrastruktury, całkiem dobre jest wykorzystanie dotacji unijnych na inwestycje infrastrukturalne. W końcu minionego roku formalną ocenę uzyskało 1138 wniosków o wartości dofinansowania 38 mld zł. Podpisano umowy dla 330 projektów o kwocie pomocy UE za prawie 30 mld zł (budżet Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 114 mld zł). Oznacza to, że zakontraktowano ponad 26 proc. alokacji. Lepiej niż zakładał plan ministerstwa. Co istotne dla gospodarki, Komisja Europejska zrefundowała Polsce już ponad 8 mld zł.

Problem jednak tkwi w... asymetrii. Prócz dość rytmicznego "przerobu" tych środków przez GDDKiA na drugą linię metra w Warszawie, budowę gazociągów, a także na potrzeby obiektów kultury, mamy też niemal zerowe wykorzystanie nowych pieniędzy przez PKP PLK. Ta asymetryczność skłania do stawiania pytań, czy uda się wykorzystać w pełni tak hojną, ostatnią zapewne, pomoc finansową UE. Czy nie powtórzy się sytuacja spiętrzeń robót po 2020 roku (środki będzie można rozliczać do 2023 r.) z wszystkimi ich skutkami dla branży.

Inwestorzy publiczni zapewniają o zmianie relacji z wykonawcami, powołali nowe organy konsultacji. Czy to jednak wystarczy, by polskie firmy budowlane i producenci materiałów stali się na początku przyszłej dekady więksi i silniejsi? A także zdolni do ekspansji zagranicznej i do sprostania nowym wyzwaniom, np. budowy kolei dużych prędkości (ponad 200 km/h). Optymizm miesza się ze sceptycyzmem...

W dalszej części czytaj:

  • jak z wykorzystaniem unijnych środków pomocowych poradziło sobie budownictwo drogowe?
  • czy kolej wykorzystała fundusze z UE?
  • co dziać się będzie w inwestycjach infrastrukturalnych?
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Infrastruktura na huśtawce

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!