PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ile ze 107 mld zł na drogi pójdzie na spełnienie obietnic wyborczych?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
01-10-2015 11:13
Ile ze 107 mld zł na drogi pójdzie na spełnienie obietnic wyborczych?

Zdaniem Jan Stylińskiego, plan wydania 107 mld zł na inwestycje w budowę dróg krajowych w większej części jest możliwy do zrealizowania, przynajmniej w zakresie potencjału wykonawczego polskiego rynku. Sama kwota może jednak ulec uszczupleniu.

Fot. PTWP

Wydaje się, że kwota 107 mld zł na inwestycje drogowe nie jest do obrony w kontekście potrzeb budżetowych po nadchodzących wyborach parlamentarnych - ocenił w rozmowie z portalem wnp.pl Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 (z perspektywą do 2025 r.), w ramach którego na inwestycje ma trafić 107 mld zł, został przyjęty przez rząd 8 września. Program zakłada budowę 3,9 tys. km dróg szybkiego ruchu i autostrad oraz powstanie 57 obwodnic.
Zobacz więcej: Warty 107 mld zł Program Budowy Dróg Krajowych przyjęty

Drogowa machina powinna już ruszyć pełną parą

Zdaniem Jan Stylińskiego, plan wydania 107 mld zł na inwestycje w budowę dróg krajowych w większej części jest możliwy do zrealizowania, przynajmniej w zakresie potencjału wykonawczego polskiego rynku. Sama kwota może jednak ulec uszczupleniu.

- Z pewnością wydatki na inwestycje infrastrukturalne należą do tych, które najłatwiej można obciąć, gdyż nawet w zredukowanej postaci będą relatywnie bardzo wysokie. Bez względu na wynik wyborów przynajmniej cześć prospołecznych obietnic polityków będzie musiała zostać spełniona - stwierdził Styliński.

Jak podkreślił, nie dziwi też, że ostateczne zatwierdzenie rozszerzonego programu drogowego nastąpiło w okresie trwającej już kampanii wyborczej do parlamentu.

- W zaktualizowanym programie pojawiły się inwestycje nośne z wyborczego punktu widzenia. Wśród nich są też takie, których realizacja jest przewidziana w formule drogowej spółki specjalnego przeznaczenia - dosyć wątłej z punktu widzenia szans powodzenia - ocenił prezes.

Jego zdaniem, inwestycje, które zaplanowano do realizacji przez spec-spółki, mają najmniejszą szansę, aby powstać. Chyba, że będą one ostatecznie finansowane ze środków, które zostaną obcięte projektom planowanym aktualnie w tradycyjnej formule.

W modelu drogowej spółki specjalnego przeznaczenia planowana jest budowa A1 z Częstochowy do Tuszyna, A2 z Mińska Mazowieckiego do Siedlec, a także przebudowa A18 z Golnic do granicy z Niemcami w Olszynie.

Styliński podkreślił, że tworzenie modelu finansowania w postaci spółki publicznej, która zaciągnie dług niewliczany do deficytu budżetowego, jest bardzo trudne.

W praktyce sprowadzałoby się to do tego, że taka spółka działałaby jak podmiot prywatny, który na własnym ryzyku realizuje projekty mające wygenerować zysk na poczet spłaty zobowiązań.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 387 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP