PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ile kosztują nazwy stadionów w Polsce?

Autor: wnp.pl (Piot rStefaniak)
15-12-2010 12:23

Całkowita wartość praw do nazw polskich obiektów sportowych może w 2012 roku sięgać nawet 76 mln złotych (19 mln euro) rocznie, podczas gdy wartość kontraktów związanych z ich sprzedażą może osiągnąć 34 mln złotych (8,5 mln euro) rocznie.

Obecnie (stan na grudzień 2010 roku) wartość tych „naming rights” jest minimalnie niższa (o około 8 mln zł), ponieważ prawo do nazwy budowanego obiektu jest tak samo wartościowe jak obiektu już funkcjonującego.
Dane te przedstawiła firmy doradcza KPMG w raporcie pt. „Naming rights. Rodzący się potencjał w zakresie sprzedaży praw do nazw obiektów sportowych w Polsce.” Sprzedaż tych praw to bardzo popularny zabieg marketingowy wykorzystywany w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej. Polega on na tym, że właściciel obiektu udostępnia sponsorowi miejsce w nazwie obiektu na określony w umowie okres oraz za ustaloną kwotę. Umowy naming rights są zazwyczaj wieloletnie.

W połowie 2012 roku będą w Polsce istniały 72 obiekty sportowe (stadiony otwarte oraz hale widowiskowo-sportowe), których prawa do nazw mogą zainteresować potencjalnych sponsorów. Przy założeniu, że uda się sprzedać prawa do nazwy każdego z nich, całkowita roczna wartość naming rights w Polsce może osiągnąć 76 mln zł, przy czym 85 proc. stanowić będą prawa nazw stadionów sportowych, natomiast 15 proc. - hal widowiskowo-sportowych.

Jak podkreślają autorzy, ponieważ wraz z rosnącą popularnością sięgania po naming rights. wartość tych obiektów będzie corocznie rosła. W dodatku inwestor nie musi czekać do momentu otwarcia stadionu, gdyż również w trakcie jego budowy rozgłos medialny jest odpowiednio duży.

- Podobnie jak w innych krajach europejskich, zakupem praw do nazw obiektów sportowych w Polsce powinny być zainteresowane przede wszystkim firmy z branży finansowej, telekomunikacyjnej i energetycznej - uważa Tomasz Wiśniewski, partner, Dział Doradztwa Finansowego KPMG – Zarazem choć można spodziewać się dużego zainteresowania ze strony potencjalnych sponsorów tytularnych, prawa do nazwy niektórych obiektów mogą nigdy nie zostać sprzedane ze względu na możliwy opór społeczny.

Do tej pory przyjętym standardem było nazywanie obiektu sportowego imieniem zasłużonej osoby lub instytucji. Dla przykładu - potencjalnie najdroższe naming rights posiada Stadion

Narodowy, jednak „sprzedaż prawa do tego obiektu (oraz kilku innych) wydaje się mało prawdopodobna" – ocenia Wiśniewski.

KPMG szacuje, że zakontraktowane zostanie nawet 45 proc. naming rights najważniejszych obiektów sportowych w Polsce, a ich wartość może wynieść 34 mln zł. Obecnie sponsora tytularnego ma jedynie sześć z nich: Atlas Arena (Łódź), BGŻ Arena (Pruszków), Dialog Arena (Lubin), Ergo Arena (Gdańsk-Sopot), Orlen Arena (Płock) oraz PGE Arena (Gdańsk, stadion w budowie).

- Porównując sytuację w Polsce oraz w USA czy w Niemczech widać, że nasz kraj ma ogromny potencjał rozwoju w dziedzinie sprzedaży praw do nazw obiektów sportowych - dodaje Tomasz Wiśniewski - W ligach NBA i NHL oraz niemieckiej Bundeslidze zakontraktowano już ok. 80 proc. wartości całkowitej naming rights obiektów sportowych. W lidze NFL oraz MLB stosunek ten wynosi odpowiednio 60 proc. oraz 49 proc.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP