PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Historyk IPN: autostrada A2 nie ma szczęścia

Autor: PAP
08-06-2011 16:22

Biorąc pod uwagę perspektywę historyczną, budowa autostrady A2 zdecydowanie nie ma szczęścia - powiedział PAP dr Andrzej Zawistowski, historyk z Biura Edukacji Publicznej IPN i Szkoły Głównej Handlowej.

Chińczycy z firmy Covec wciąż nie uregulowali należności wobec podwykonawców dwóch odcinków A2 między Strykowem a Konotopą. Prace stanęły, a rozmowy ze stroną chińską wciąż trwają. Mają one dać odpowiedź, czy konsorcjum Covec jest w stanie kontynuować budowę autostrady.
Dr Andrzej Zawistowski zwrócił uwagę w rozmowie z PAP, że historia budowy tej drogi jest długa i pechowa. W PRL pierwsze prace nad budową trasy szybkiego ruchu w tym miejscu rozpoczęły się w latach 70. XX w. z wielką pompą, a zakończyły spektakularną porażką.

Decyzja o przecięciu Polski autostradą biegnącą od granicy z NRD do Terespola, czyli przejścia granicznego z ZSRR, zapadła w czasach Edwarda Gierka. Inwestycja miała powstawać w ramach przygotowań związanych z Igrzyskami Olimpijskimi w Moskwie w 1980 r. (dlatego była nazywana olimpijką).

Z planów wyszło niewiele. W Warszawie powstała Trasa Łazienkowska, która miała być stołecznym fragmentem arterii. Wybudowano także - choć z wieloletnim poślizgiem - kilkudziesięciokilometrowy fragment autostrady pomiędzy Wrześnią a Koninem.

Według Zawistowskiego szczególnie ciekawy był przypadek budowy wspomnianej trasy w okolicach, gdzie dzisiaj z budową A2 boryka się chińskie konsorcjum.

Przez wiele lat swoistym pomnikiem niedokończonej inwestycji z czasów Gierka były porozrzucane po polach w okolicach Bolimowa i Wiskitek betonowe przepusty, mosty i wiadukty. Można było natknąć się też na kilkusetmetrowe fragmenty wylanej asfaltem drogi, która donikąd nie prowadziła.

"Z czasem powstała "czarna legenda" tego miejsca, jako pamiątki po pijanych budowlańcach, którzy minęli się z prowadzoną inwestycją o dobrych kilka kilometrów" - powiedział historyk.

Wyjaśnił, że budowa drogi szybkiego ruchu, na miejscu której ma powstać A2, została przerwana, bo peerelowskiemu państwu zabrakło sił i środków. "Mniej więcej w tym samym czasie oddawano do użytku trasę katowicką i cały wysiłek został tam skierowany" - dodał. Przypomniał, że również w tym okresie budowana była centralna magistrala kolejowa. Planowano, iż będzie biec ze Śląska na Wybrzeże. "Niestety skończyła się w Warszawie" - powiedział historyk.

Zawistowski zwrócił uwagę, że plany inwestycji infrastrukturalnych ekipy Gierka, w przeciwieństwie do wielu przemysłowych, były Polsce rzeczywiście potrzebne. "Gdyby zostały zrealizowane, tak jak np. Port Północny, to bylibyśmy już w innym miejscu" - ocenił. Tak się jednak nie stało. Główną przyczyną była chora i niewydolna gospodarka. "Na to nałożyło się odbicie kryzysu na Zachodzie" - dodał.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 561 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

560 045 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP