Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Hala główna gliwickiego dworca otwarta po modernizacji

Autor: PAP
22-07-2016 14:26
Hala główna gliwickiego dworca otwarta po modernizacji

Zmodernizowane perony gliwickiej stacji

Fot. Therud, licencja CC BY-SA 4.0

Od piątku podróżni mogą korzystać z hali głównej modernizowanego dworca kolejowego w Gliwicach. Wkrótce udostępniony ma zostać też ostatni peron. Aktualny termin zakończenia prac i udostępnienia całego obiektu podróżnym – to przełom III i IV kwartału br.

Jak przekazał w piątek inwestor, spółka PKP SA, tego dnia otwarto odnowioną halę główną dworca z kasami, miejscami do siedzenia i punktem informacyjnym. Od marca 2015 r. podróżni byli obsługiwani w dworcu tymczasowym.
Pasażerowie korzystają już też z tzw. hali autobusowej oraz prowadzącego do niej łącznika. Ostatnie roboty wykonywane są w części administracyjnej budynku. Uruchamiane są instalacje; trwają prace adaptacyjne w lokalach komercyjnych.

Na stacji dostępne są obecnie trzy zmodernizowane perony. Końcowe roboty trwają przy czwartym peronie, który powinien być gotowy w sierpniu br. Dojście do peronów umożliwia tunel łączący budynek dworca z peronami i wyjściem na ulicę Tarnogórską. Dobiegają końca prace związane z uruchomieniem schodów ruchomych, wind i drugiego tunelu.

Oszacowany pierwotnie na ponad 150 mln zł unijny projekt przebudowy dworca kolejowego w Gliwicach, wraz z peronami i układem torów, to jedno z największych ostatnich przedsięwzięć kolejowych w regionie. Prowadzą je spółka PKP SA, do której należy gmach dworca, oraz PKP PLK - właściciel infrastruktury torów i peronów.

Umowę z wykonawcą przebudowy dworca PKP SA podpisały z końcem grudnia 2014 r., prace ruszyły na początku ub. roku. Pierwotnie inwestor mówił o ich zakończeniu przed końcem 2015 r. W tym czasie zakończono część przedsięwzięcia ujętą w unijnym projekcie. Pozostałe prace miały zostać zakończone w 2016 r.; spółka wskazywała na termin pierwszej połowy roku.

W czerwcu został on po raz kolejny przedłużony, co według inwestora wynikło z problemów wykonawcy z dotrzymaniem przyjętych wcześniej terminów oraz z konieczności wykonania dodatkowych prac, których nie udało się przewidzieć na etapie planowania inwestycji.

Według piątkowej informacji PKP SA zakończenie wszystkich prac i udostępnienie całego kompleksu podróżnym planowane jest obecnie na przełomie III i IV kwartału 2016 r. - po odbiorach końcowych przez odpowiednie służby i inwestora.

Budynek gliwickiego dworca powstał w latach 1924-1925. W ostatnich latach nie był odnawiany. Wcześniejsze, niezrealizowane plany PKP SA zakładały jego odświeżenie w latach 2011-2013 - bez infrastruktury torów i peronów oraz przejść podziemnych. Koszty szacowano wówczas na ok. 30 mln zł. Ostatecznie przebudowa ma znacznie szerszy zakres.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 667 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP