Grabarczyk: Prywatny kapitał jest mile widziany

Grabarczyk: Prywatny kapitał jest mile widziany
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Będziemy budować szybką kolej, metro oraz parkingi. Wespół w zespół - zapewnia Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury.

Platforma Obywatelska obiecywała, że zaprzęgnie prywatny kapitał do budowy infrastruktury. Wszystko w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Dotychczas mocno kulejącego - poza przygotowywanymi od lat projektami autostradowymi A1 i A2. Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, twierdzi, że nad PPP zaświeci wreszcie słońce. Na duże inwestycje w tym systemie może liczyć kolej - pisze "Puls Biznesu".

- Powołany został zespół międzyresortowy, który opracuje koncepcję budowy kolei dużych prędkości, jakie połączą Warszawę z Łodzią, Poznaniem, Wrocławiem. Finansowanie projektu może być prowadzone właśnie w systemie PPP - mówi Cezary Grabarczyk.

Resort przygotowuje projekt ustawy, która usprawni wdrażanie takich projektów. Nowe prawo pomoże też samorządom. Przykład dali Hiszpanie. W Madrycie lokalne władze wspólnie z prywatnymi firmami zrealizowały projekt metra. W Polsce może być podobnie.

- Samorządy wraz z prywatnymi firmami mogą też inwestować w parkingi, obiekty użyteczności publicznej czy remonty dworców - uważa Cezary Grabarczyk.

Zaangażowanie prywatnego kapitału może usprawnić inwestycje samorządowe. Niedawno Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego, stwierdziła, że z powodu wzrostu kosztów materiałów i robocizny samorządom zabrakło 2 mld zł na inwestycje w transport i środowisko. W konsekwencji mają problem z wykorzystaniem pieniędzy z unijnego Funduszu Spójności. Gdyby część projektów realizowano w systemie PPP, być może takich problemów udałoby się uniknąć.

Wkrótce do Sejmu ma też trafić projekt nowelizacji ustaw o drogach publicznych i autostradach. Po pierwsze, zakłada on zniesienie winiet dla ciężarówek. Po drugie, wprowadza elektroniczny pobór myta na określonej sieci autostrad i dróg ekspresowych. Skoro ekspresówki też mają być płatne, być może warto pomyśleć o ich budowie w PPP?

- Teoretycznie wyobrażam sobie taką możliwość, ale tu potrzebne są dodatkowe analizy. Jeśli chodzi o odpłatność, w pierwszym etapie chcemy przywrócić opłaty na autostradach, a później wprowadzić je na ekspresowych drogach - dodaje minister.

Opłaty na drogach ekspresowych mogą dotyczyć nie tylko aut ciężarowych. Trwają bowiem analizy dotyczące tzw. zewnętrznych skutków rozwoju transportu - takich, jak hałas, niszczenie środowiska, emisja gazów cieplarnianych, np. CO 2 . Po ich zakończeniu zapadnie decyzja o opłatach dla aut osobowych. Jeśli zostaną wdrożone, to nie przed piłkarskimi mistrzostwami Europy w 2012 r.

Minister przypomina, że na przygotowanie dróg do EURO 2012 Polska ma 121 mld zł. Mimo że to olbrzymia suma, to - jak sam przyznaje - bez rozwoju systemu PPP pieniędzy nie wystarczy. Wojciech Malusi, szef Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, uważa natomiast, że nawet tej kwoty państwo nie zapewni. Jej znaczna część pochodzi bowiem z tzw. rezerwy integracyjnej, którą trudno drogowcom wykorzystać.

- W marcu uruchomimy pieniądze z rezerwy. Mamy też kapitał w Krajowym Funduszu Drogowym. W tym roku jest to 2,8 mld zł - informuje minister.

Branża drogowa liczy także na to, że Cezary Grabarczyk przekona ministra finansów do zwiększenia odpisu z akcyzy paliwowej na drogi i w ten sposób zapewni finansowanie.

- Jeśli przez cztery lata pokażemy, że potrafimy wykorzystywać dostępną pulę pieniędzy, to postaram się przekonać ministra finansów do zwiększenia odpisu akcyzowego - zapowiada Cezary Grabarczyk.

System partnerstwa publiczno-prywatnego stosowany jest przez instytucje samorządowe i rządowe, którym brakuje pieniędzy na inwestycje infrastrukturalne. Budowę finansuje zwykle podmiot prywatny - często korzystając z kredytów Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) - i przez 30-40 lat ma prawa do czerpania korzyści z eksploatacji. Później przekazuje drogę, linię metra itp. stronie publicznej. Często to ona płaci partnerowi za utrzymanie infrastruktury (gdy pieniądze od użytkowników nie pokrywają kosztów budowy i eksploatacji). W Polsce rządowe agendy dążą do tego, by projekty PPP były realizowane wówczas, gdy gwarantują firmie zwrot z inwestycji.

Na pierwszy etap hiszpańskiej inwestycji w modelu PPP EBI przekazał 50 mln EUR . W sumie zaangażowanie w budowę metra bank ocenił na 260 mln EUR .

Grecy zdecydowali się budować w systemie PPP płatny tunel w obrębie obwodnicy Tesalonik. EBI zgodził się dołożyć 152 mln EUR . Polscy urzędnicy od lat obiecują, że u nas płatnych tuneli i obwodnic nie będzie, więc pomysł raczej nie zostanie przeniesiony na rodzimy grunt.
EkspresÓwki w Hiszpanii

Hiszpanie postanowili zainwestować w drogi ekspresowe w systemie PPP. Chodzi o połączenia między miejscowościami Cuellar i Valladolid (wartość 46,4 mln EUR ) oraz Reus i Alcover w Katalonii ( 25,7 mln EUR ).
Autostrady w Wielkiej Brytanii i Irlandii

Pod koniec 2007 r. EBI zgodził się dać prawie 170 mln EUR na autostrady i sieć drogową w Irlandii Północnej. Obiecał też współfinansować kosztem 70 mln EUR inwestycję w płatną drogę dwukierunkową Galway - Ballinasloe.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Grabarczyk: Prywatny kapitał jest mile widziany

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!