Od poniedziałku można już jeździć obwodnicą Strykowa (Łódzkie). Warta prawie 190 mln zł pięciokilometrowa droga pozwoli na wyprowadzenie ruchu samochodów z autostrady A2 poza miasto.
"Naprawiliśmy błąd, który popełniono dwa lata temu, tj. kiedy oddawano do użytku odcinek autostrady A2. Od dziś tiry ominą Stryków" - mówił podczas uroczystości otwarcia obwodnicy minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
Przypomniał, że za kilka lat Stryków będzie jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych nie tylko w Polsce, ale i w Europie. To właśnie tu mają się krzyżować autostrady biegnące z północy na południe Europy, jak i ze wschodu na zachód naszego kontynentu.
Warta blisko 190 mln zł inwestycja polegała na wydłużeniu istniejących obu jezdni autostrady A2 w kierunku wschodnim i wybudowanie łącznicy autostradowej oraz odcinka (przyszłej zachodniej jezdni autostrady A1, którym auta dojadą do drogi krajowej nr 14 poza Strykowem i dalej w kierunku Warszawy.
Wzdłuż obwodnicy pojawiły się: jeden most (nad rzeką Moszczenicą), trzy wiadukty drogowe i jeden duży przejazd gospodarczy. Prace nad drogą wymagały przewiezienia sześciuset tysięcy ton ziemi. Aby powstała nowa nawierzchnia, trzeba było ułożyć blisko sto tysięcy ton mas bitumicznych.
W rozmowie z dziennikarzami Grabarczyk przypomniał, że do końca roku podpisze umowę na budowę blisko 180-kilometrowego odcinka autostrady A1 Stryków-Pyrzowice. Według ministra, w ciągu kilkunastu dni powinna zostać także parafowana umowa na budowę kolejnego odcinka autostrady A2 Stryków - Konotopa. Zwrócił uwagę, że to najdłuższy odcinek autostrady, który jednorazowo będzie budowany.
Autostrada A1, czyli europejska droga E75, jest częścią Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Północ-Południe, łączącego Skandynawię z krajami leżącymi w głębi kontynentu. Korytarz biegnący od Morza Bałtyckiego przez Czechy, Słowację do Austrii ma stanowić nowoczesne połączenie komunikacyjne między Gdańskiem a Wiedniem.
Według danych resortu infrastruktury, wybudowanie całej autostrady A1 na terytorium Polski (o długości ponad 560 km) planowane jest na 2012 r. Droga będzie biegła od Gdańska, przez Toruń, Łódź, Częstochowę i Katowice, aż do granicy państwa w Gorzyczkach.
Minister dodał, że dobiegają końca negocjacje dotyczące budowy kolejnego odcinka autostrady A2 od Strykowa do przedmieść Warszawy, który - według niego - ma liczyć prawie 91 kilometrów.
Autostrada A2 liczy obecnie 250 kilometrów i łączy Łódź z Nowym Tomyślem (Wielkopolska) - na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna. W sierpniu minister infrastruktury i przedstawiciele spółki Autostrada Wielkopolska podpisali umowę na budowę i eksploatację autostrady A2 na odcinku Nowy Tomyśl-Świecko liczącego ponad 105 km.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Grabarczyk: Naprawiliśmy błąd, od dziś tiry ominą Stryków