PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Gotowi do budowy dróg betonowych

Autor: wnp.pl
22-12-2014 06:03 |  aktualizacja: 22-12-2014 06:53

W niedługim czasie po ogłoszeniu ogłoszonego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad planu budowy około 800 km dróg o nawierzchni betonowej pojawiło się mnóstwo zastrzeżeń i wątpliwości, czy to na pewno dobre rozwiązanie. Jakie są argumenty przytaczane przez zwolenników nawierzchni betonowych? Przede wszystkim te, które wynikają z doświadczeń zdobytych na krajowych podwórku.

O doświadczeniach z budowy i utrzymania dróg o nawierzchniach betonowych możemy mówić bazując na przykładach z naszego kraju. Od kilkunastu lat kierowcy w Polsce jeżdżą po wielu odcinkach dróg krajowych, ekspresowych i autostrad o nawierzchniach betonowych o łącznej długości ok. 600 km. Betonowych dróg lokalnych jest znacznie więcej, więc mamy w branży rzeczywiście duże doświadczenie - mówi Rafał Gajewski, dyrektor pionu Betonu i Kruszyw w CEMEX Polska.
Zanim w Polsce przystąpiono do budowy dróg betonowych, z producenci materiałów i wykonawcy z uwagą obserwowali praktyki w innych krajach. Historia dróg betonowych w Austrii czy Niemczech ma ponad 100 lat. Dobre doświadczenia kierowców, administratorów dróg oraz firm budowlanych zachęcają lokalne ośrodki badawcze do poszukiwania doskonalszych rozwiązań. Trwałość nawierzchni betonowych jest niepodważalnym argumentem. We wszystkich opracowaniach, które powstają Niemczech, Austrii czy Szwajcarii jest mowa o 30-letniej trwałości nawierzchni betonowych bez poważniejszych uszkodzeń. Z polskiej perspektywy należy przede wszystkim podkreślić brak koleinowania.

Badania polskie i zagraniczne dostarczają wiedzy na temat użytkowania dróg betonowych, dlatego łatwo obalić powtarzane czasami opinie na temat ich rzekomych negatywnych właściwości, zauważa Gajewski. Pierwsza z nich to głośność nawierzchni betonowych. Warto sobie uzmysłowić, że na terenach z gęstą zabudową, z reguły prędkość samochodu jest na tyle niska, że hałas toczenia kół ma drugorzędne znaczenie. Głośniejszy jest dźwięk silnika, a także ogólny zgiełk uliczny. Hałas generowany przez kontakt kół z nawierzchnią drogi nabiera znaczenia przy prędkościach przekraczających 50 km/godz. Czy jest on istotnie większy? Z odpowiedzią przychodzą badania wykonane na Politechnice Białostockiej. Wykazują one, że nawet przy prędkości 110 km/godz., różnica między najcichszym asfaltem a najgłośniejszym betonem wynosi zaledwie 3 dB. Tymczasem, beton wzdłużnie zacierany generuje głośność niemal identyczną jak najcichszy asfalt.

Innym argumentem, który budzi sceptycyzm wobec projektu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest cena budowy dróg z nawierzchnią betonową. Ceny materiałów używanych w poszczególnych technologiach mogą się różnić w zależności od sytuacji rynkowej. Ale nawet jeśli koszt budowy dróg betonowych jest wyższy, jest on szybko rekompensowany przez niski koszt ich późniejszego utrzymania. Oblicza się, że już w przypadku obciążenia ruchem na poziomie 20 tys. pojazdów na dzień zdecydowanie opłaca się budować nawierzchnie betonowe. Jak wynika z relacji mediów, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłaszając swój plan większego udziału nawierzchni betonowych oczekuje ok. 670 mln zł oszczędności.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 319 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 330 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP