Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Górażdże: krok bliżej do równowagi dróg z asfaltu i betonu

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
26-06-2015 08:42
Górażdże: krok bliżej do równowagi dróg z asfaltu i betonu

Według obecnych ustaleń, w nawierzchni betonowej ma zostać wybudowane 810 km dróg krajowych, czyli ok. 27 proc. tras zaplanowanych do realizacji przez GDDKiA w ramach budżetu UE na lata 2014-2020.

Fot. Stowarzyszenie Producentów Cementu

Decyzja GDDKiA ws. budowy dróg betonowych to krok w stronę równowagi pomiędzy technologią asfaltową a betonową. Obie mają swoje zalety, jeśli zostaną wykonane w dobrej jakości - podkreślił w rozmowie z portalem wnp.pl Andrzej Balcerek, prezes Górażdże Cement.

- Cieszę się, że GDDKiA podjęła decyzję o budowie 810 km dróg szybkiego ruchu o nawierzchni betonowej. To wywołało realną debatę publiczną nad tym zagadnieniem, co pozwoliło obalić wiele mitów, z którymi się spotykaliśmy - wskazał Balcerek.
- Za 10-15 lat zobaczymy, kto miał rację w sporze dotyczącym wyższości danego typu nawierzchni. Ja jestem przekonany, że drogi betonowe, jako znacznie trwalsze, będą wówczas tak samo dobre, jak w momencie oddania do użytku - zaznaczył.

Mariusz Marciniak, prezes Górażdże Beton, stwierdził z kolei, że dla producentów betonu towarowego budowa dróg ekspresowych i autostrad w tej technologii nie jest kluczowa z punktu widzenia perspektyw rynkowych.

- Jest tak z prostego powodu - najwięksi generalni wykonawcy przygotowują mieszanki betonowe na te nawierzchnie samodzielnie, według własnych receptur i przy użyciu własnego sprzętu - powiedział wnp.pl Marciniak.

- Dlatego planowana przez GDDKiA budowa 810 km dróg o nawierzchni betonowej ma większe znaczenie dla przemysłu cementowego - dodał.

Jak wskazał Marciniak, dla producentów betonu ciekawsze są drogi samorządowe, zwłaszcza lokalne, gdzie potrzeby inwestycyjne są bardzo duże. Takie trasy można wykonywać z betonu towarowego.

- W Polsce istnieje blisko 1000 wytwórni, dzięki czemu dostęp do materiału jest bardzo łatwy. Dla porównania podobna liczba wytwórni betonu towarowego działa w Turcji, gdzie zużycie betonu jest pięciokrotnie większe - podkreślił Marciniak.

Prezes ocenił, że tematowi nawierzchni betonowych towarzyszyła atmosfera sporu politycznego, ale wiele mitów zostało już obalonych.

- Zalety dróg betonowych, dotyczące ich wytrzymałości i ekonomiki, są niezaprzeczalne. Natomiast kwestia dochowania odpowiedniej jakości dotyczy każdej technologii. Zdrowa konkurencja jest dobra w każdej dziedzinie, również w drogownictwie - podsumował.

Według obecnych ustaleń, w nawierzchni betonowej ma zostać wybudowane 810 km dróg krajowych, czyli ok. 27 proc. tras zaplanowanych do realizacji przez GDDKiA w ramach budżetu UE na lata 2014-2020. Reszta tras będzie miała nawierzchnie asfaltowe.

Zobacz więcej: Drogi betonowe: gdzie powstaną i dlaczego - szczegółowy plan

W efekcie po zakończeniu nowego programu drogowego nawierzchnie betonowe ma posiadać ok. 26 proc. dróg szybkiego ruchu w Polsce, a asfaltowe pozostałe 74 proc.

Budowie dróg betonowych w najbliższych latach stanowczo sprzeciwiają się środowiska skupione wokół nawierzchni asfaltowych, które nie szczędzą wysiłków, aby GDDKiA zweryfikowała swoje plany.

Zobacz także: Jak branża asfaltowa chce powstrzymać drogi betonowe



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP