XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

GDOŚ: NIK nie ocenił negatywnie działań ws. drogi S5

GDOŚ: NIK nie ocenił negatywnie działań ws. drogi S5
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska nigdy nie otrzymał pisma, w którym NIK negatywnie oceniłby pracę Dyrekcji dotyczącą drogi S5, lub zarzucił czy zasugerował nieprzestrzeganie prawa - poinformowała PAP rzeczniczka GDOŚ Monika Jakubiak.

Rzeczniczka w przesłanym w środę PAP oświadczeniu odnosi się do zarzutów, jakie padły pod adresem Dyrekcji podczas wtorkowej konferencji prasowej polityków PJN.

Wiceszefowa klubu PJN Elżbieta Jakubiak oceniła wówczas, że inwestycja w drogę ekspresową S5 legła w gruzach. Poseł PJN Andrzej Walkowiak poinformował, że w maju 2010 r. złożył wniosek do NIK o zbadanie przebiegu inwestycji S5 na odcinku kujawsko-pomorskim. W odpowiedzi Walkowiak otrzymał pismo od wiceprezesa NIK Marka Zająkały, w którym poinformował on, iż w I kwartale 2011 roku Delegatura NIK w Bydgoszczy przeprowadziła kontrolę w oddziale GDDKiA w Bydgoszczy oraz w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ).

Jak informował Walkowiak, w piśmie, które otrzymał napisano m.in., że "minister środowiska, jak i generalny dyrektor ochrony środowiska prowadząc postępowanie ws. uzgodnienia warunków realizacji planowanego przedsięwzięcia nie przestrzegali obowiązujących przepisów prawa". "W ocenie NIK, minister środowiska i generalny dyrektor ochrony środowiska nie wykazywali w prowadzonym postępowaniu woli pozytywnego i szybkiego wydania rozstrzygnięcia tak, jak to uczynił regionalny dyrektor ochrony środowiska" - przytaczał fragmenty pisma poseł PJN.

Poseł PJN poinformował także, że wysłał kolejne pismo do prezesa NIK Jacka Jezierskiego, z pytaniem o kroki, jakie podejmie w związku z wynikami kontroli NIK. Walkowiak argumentuje w piśmie, iż kontrola NIK wykazała, że oddział GDDKiA w Bydgoszczy oraz RDOŚ "właściwie nie wywiązały się z nałożonych na nie obowiązków".

Rzeczniczka GDOŚ poinformowała, że w sprawie oceny oddziaływania na środowisko planowanej budowy drogi ekspresowej S5 na odcinku Nowe Marzy - granica województwa kujawsko-pomorskiego kontrola NIK odbyła się jedynie w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy.

"W wystąpieniu pokontrolnym Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła, że +pozytywnie ocenia działalność Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w zakresie objętym kontrolą+" - poinformowała rzeczniczka. Dodała, że NIK zadała Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska pytania, na które otrzymał odpowiedź i nie miała więcej pytań ani uwag w tej sprawie.

"Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska nigdy nie otrzymał żadnego pisma, w którym NIK w jakikolwiek negatywny sposób oceniłby pracę organu w przedmiotowej sprawie, lub zarzucił czy zasugerował choćby nieprzestrzeganie prawa" - zaznaczyła rzeczniczka.

Odnosząc się do zarzutów Walkowiaka, że inwestycja się opóźniała, rzeczniczka poinformowała, że Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska kilkakrotnie wzywał inwestora do uzupełnienia raportu o środowiskowych uwarunkowaniach, co znacznie przedłużyło czas wydania decyzji. "Uzupełnienia były konieczne, a (...) wezwania do uzupełnień dotyczyły kwestii, których niewyjaśnienie powodowałoby niezgodność z prawem wspólnotowym i wykluczyłoby możliwość uzyskania dofinansowania na realizację inwestycji ze środków unijnych" - napisała.

"Dziwią więc zarzuty pana Walkowiaka o przedłużanie procedury, skoro wiadomym jest, że czas trwania procedury zależny jest od jakości materiałów przedstawionych przez inwestora. (...) Inwestor rozumiał problem i przygotował nowy raport, znacznie lepszej jakości. Na jego podstawie bardzo szybko otrzymał decyzję środowiskową" - poinformowała rzeczniczka.

Droga ekspresowa S5 ma przebiegać od autostrady A1 w okolicach Grudziądza do autostrady A8 w okolicy Wrocławia. Ma połączyć Grudziądz, Bydgoszcz, Poznań i Wrocław. Według przyjętego w styczniu br. przez rząd "Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015" budowa odcinków tej drogi Nowe Marzy - Bydgoszcz, Bydgoszcz - Żnin, Żnin - węzeł Mielno jest zaplanowana na lata po 2013 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: GDOŚ: NIK nie ocenił negatywnie działań ws. drogi S5

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!