GDDKiA wygrała w sądzie z konsorcjum SIAC i PBG

GDDKiA wygrała w sądzie z konsorcjum SIAC i PBG
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wygrała w sądzie z konsorcjum firm, które budowało odcinek autostrady A4 i chciało wstrzymania wypłaty prawie 44 mln zł z gwarancji należytego wykonania. Sąd oddalił wniosek konsorcjum - podała w poniedziałek GDDKiA

Konsorcjum, w skład którego wchodziły firmy SIAC Construction, PBG, Hydrobudowa i Aprivia budowało odcinek Tarnów-Dębica autostrady A4. Kontrakt został zerwany pod koniec lipca 2012 r. Między konsorcjum a Dyrekcją nie ma jednak zgody, co do tego, kto pierwszy odstąpił od kontraktu.

25 lipca GDDKiA poinformowała, że konsorcjum nie wywiązywało się z zapisów kontraktowych i przestało realizować budowę autostrady A4 Tarnów-Dębica, dlatego Dyrekcja zerwała kontrakt. GDDKiA próbowała uruchomić gwarancje należytego wykonania kontraktu, twierdząc, że kary umowne należą się zamawiającemu z mocy prawa.

Tymczasem SIAC twierdziło, że to firma pierwsza odstąpiła od umowy. "Mamy niezbędne dokumenty, by to udowodnić. Dyrekcja nie mogła zerwać kontraktu, który my zerwaliśmy wcześniej" - mówił w zeszłym tygodniu dyrektor operacyjny SIAC Construction Finn Lyden. Dodał, że umowa została zerwana z winy GDDKiA, a żądanie wypłacenia przez Dyrekcję gwarancji jest "próbą bezprawnego przywłaszczenia aktywów należących do spółki". Chodzi o 43,7 mln zł. Spór znalazł finał w sądzie, który w poniedziałek oddalił wniosek konsorcjum o wstrzymanie wypłaty.

Na konferencji prasowej w ubiegłym tygodniu Lyden podnosił, że przystępując do prac konsorcjum powinno otrzymać kompletny projekt i dokumentację oraz przygotowany plac budowy. Tymczasem - jak mówił - podczas prac ziemnych przy jednym ze skrzyżowań robotnicy znaleźli zwierzęce kości zakopane z chemikaliami, które miały przyspieszyć ich rozkład. "Oczyszczenie placu budowy i zwrócenie go wykonawcy zajęło GDDKiA 14 miesięcy. Zwróciliśmy się do Dyrekcji o przesunięcie terminu ukończenia robót, poparł nas też inżynier kontraktu, ale takiej zgody nie otrzymaliśmy" - powiedział. "Takie przykłady można mnożyć, mamy je spisane na 120 stronach" - dodał.

Wyjaśnił, że GDDKiA nie tylko nie przychyliła się do prośby o przedłużenie czasu na budowę, ale także zagroziła karami umownymi. Dlatego - jak tłumaczył dyrektor operacyjny SIAC Construction - firma zdecydowała się na odstąpienie od umowy.

Rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken mówiła zaś wtedy, że Dyrekcja odstępuje od realizacji kontraktów "wyłącznie w ekstremalnych sytuacjach, kiedy nie da się już kontynuować budowy na zasadach określonych obowiązującym prawem, także unijnym". Taka decyzja każdorazowo jest poprzedzona wielokrotnymi próbami współpracy z wybranym wykonawcą - zapewniała Urszula Nelken, dodając, że GDDKiA skutecznie odstąpiła od umowy z konsorcjum i wystąpiła o kary umowne, które należą się zamawiającemu z mocy prawa. "W przypadku, kiedy wykonawca nie chce działać zgodnie z podpisaną przez siebie umową i dobrowolnie zapłacić kary, GDDKiA uruchamia gwarancję, która do tego celu została zabezpieczona" - mówiła Nelken.

Decyzja GDDKiA o zerwaniu kontraktu była drugą tego typu ws. podkarpackiego odcinka autostrady A4. Pod koniec maja br. GDDKiA zerwała umowę z firmą Radko na budowę odcinka autostrady od węzła Rzeszów Zachód do węzła Rzeszów Centralny.

A4 ma przebiegać od dawnego przejścia granicznego z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość autostrady wyniesie ok. 670 km.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!