PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

GDDKiA: w maju rusza budowa nowego mostu na zakopiance

Autor: PAP
12-04-2013 16:34

W maju ma ruszyć budowa nowego mostu na Białym Dunajcu w ciągu drogi krajowej nr 47, czyli popularnej zakopianki - powiedziała PAP w piątek Iwona Mikrut z GDDKiA. W związku ze złym stanem technicznym starego mostu konieczne będzie wprowadzenie ograniczeń w ruchu.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w maju na starej przeprawie ma zostać wprowadzony ruch wahadłowy z sygnalizacją świetlną, ponieważ według najnowszej ekspertyzy stan techniczny mostu pogorszył się w stosunku do stanu z listopada 2012 r. "Dla bezpieczeństwa ludzi, ograniczenie w ruchu musi być wprowadzone" - powiedziała Mikrut.
Most na rzece Biały Dunajec użytkowany jest od 1937 roku. W 2008 roku rozpoczęto prace projektowe nowej przeprawy, spełniającej obowiązujące przepisy dotyczące m.in. usadowienia mostu i o odpowiednich parametrach. Zarezerwowane pieniądze na budowę mostu miały być wykorzystane do końca 2012 roku, ale w związku z protestami mieszkańców inwestycja nie została rozpoczęta. Obecnie GDDKiA wyłoniła już wykonawcę mostu i budowa ma ruszyć w maju.

Budowa nowej przeprawy wiąże się z wyburzeniem siedmiu budynków, z czego trzy to domy mieszkalne, a reszta to zabudowa gospodarcza.

Według projektu, nowy most ma mieć 90 metrów długości i ma być usadowiony na 23-metrowych pylonach. Inwestycja zakłada budowę dróg dojazdowych, chodników i skrzyżowania.

Jedna z rodzin rozpoczęła budowę domu w miejscu, gdzie projektowana jest nowa przeprawa. Inwestor budynku twierdzi, że buduje zgodnie z prawem. Innego zdania jest starosta tatrzański, który skierował do prokuratury zawiadomienie w sprawie nielegalnie prowadzonej budowy. Prokuratura po zakończeniu śledztwa skierowała akt oskarżenia w sprawie nielegalnej budowy do sądu.

Według ekspertów, stara przeprawa w Białym Dunajcu jest w bardzo złym stanie technicznym. W ostatnim czasie pogłębiła się degradacja betonu i korozja stali zbrojeniowej mostu, zwiększyły się ubytki betonu i zawilgocenie spodu pomostu oraz powiększyły się plamy i wykwity soli. "Powodem jest nasiąkanie betonu wodami opadowymi i chlorkami z zimowego utrzymania dróg oraz liczne cykle zamarzania i odmarzania występujące tej zimy. W konsekwencji dalej spada wytrzymałość betonu i zmniejsza się nośność przekrojów żelbetowych" - wylicza Mikrut.

Według opinii eksperckiej należy wprowadzić regulowany sygnalizacją świetlną ruch wahadłowy z wygrodzeniem jednego pasa ruchu o szerokości 3,5 metra środkiem mostu, a także utrzymać ograniczenie prędkości do 30 km/godz.

Zdaniem starosty tatrzańskiego Andrzeja Gąsienicy-Makowskiego, na czas utrudnień konieczne będzie wprowadzenie inteligentnego systemu kierowania ruchem na trasie Nowy Targ - Zakopane, tak, aby jadący byli kierowani na drogi alternatywne.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


47 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP