PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

GDDKiA spokojnie czeka na rozprawę z powództwa SIAC

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
17-11-2012 11:55
GDDKiA spokojnie czeka na rozprawę z powództwa SIAC
Fot. Fotolia

Ponieważ fakty mówią same za siebie jesteśmy przekonani, że kontrola Komisji Europejskiej, o jaką zwróciła się firma budowlana z Irlandii, stanie się forum, na którym będzie przestawione stanowisko obu stron, a nie jedynie jednostronne wykonawcy.

- Wykonawcy, który nie wywiązywał się z podstawowego obowiązku, jakim jest realizacja zobowiązań wobec swoich podwykonawców – mówi Liliana Zając z Biura Prasowego GDDKiA.
Liliana Zając odniosła się zarówno do rozprawy, jaka toczy się Sądzie Okręgowym w Warszawie z powództwa SIAC wobec GDDKiA, jak i kontroli działalności tej Dyrekcji, jaką w ubiegłym tygodniu Komisja Europejska zleciła polskiemu rządowi.

Spółka SIAC, która do 24 lipca stała na czele konsorcjum budującego 36-km odcinek A4 Tarnów – Dębica, domaga się w sądzie zablokowania wypłaty 43,7 mln zł gwarancji dobrego wykonania, jaką złożyła podczas podpisywania umowy z dyrekcją oraz rozliczenia dodatkowych kosztów (ok. 500 mln zł), dotychczas poniesionych przez konsorcjum.

Czytaj także: Czy irlandzka grupa skruszy kamienny spokój GDDKiA?

Podczas rozprawy 14 listopada, sąd odroczył wydanie wyroku do najbliższego poniedziałku, aby GDDKiA przygotowała dodatkowe materiały wyjaśniające.

- Zwiększanie kwoty kontraktu w stosunku do umowy podstawowej, czego oczekiwali od Generalnej Dyrekcji irlandzcy partnerzy (SRB oraz SIAC), jest nieprawidłowe według KE, a tym samym niemożliwe do współfinansowania ze środków UE – mówi Liliana Zając.

Brak zgody GDDKiA na dopłacanie do kontraktów jest działaniem chroniącym wysoki poziom unijnych refundacji. Dzięki temu Polsce nigdy nie groziło i nie grozi odebranie dotacji unijnych przeznaczonych na finansowanie budowy autostrad.

Projekty realizowane przez Generalną Dyrekcję z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przyniosły już Polsce od 2007 roku refundację ponad 25 mld złotych. - To wyraźnie pokazuje, że GDDKiA wie, jak prawidłowo realizować zadania, by jak najwięcej i w możliwie krótkim czasie wykorzystywać unijne środki – podkreśla Zając. - Potwierdzają to zresztą wyniki licznych kontroli przeprowadzanych w dyrekcji.

Od 2010 roku projekty zlecane przez nią są kontrolowane nie tylko przez krajowe instytucje takie jak: NIK, urzędy kontroli skarbowej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, MRR, MTBiGM, ale także przez: Europejski Trybunał Obrachunkowy, Komisję Europejską, czy Agencję Wykonawczą TEN-T. Audytowany był również kontrakt A4 Tarnów – Rzeszów.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP