XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

GDDKiA: Spod autostrady w Bytomiu nie wykradano materiału

GDDKiA: Spod autostrady w Bytomiu nie wykradano materiału
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Spod konstrukcji budowanego w Bytomiu odcinka autostrady A1 Piekary Śląskie-Maciejów nie wykradano materiałów budowlanych - zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na podstawie przeprowadzonych badań.

Chodzi o sprawę rozbitej pod koniec sierpnia przez Centralne Biuro Śledcze grupy przestępczej, która od dwóch lat miała kraść z terenu budowy autostrady w Bytomiu drogie kruszywo, wykorzystywane potem do budowy innych jej fragmentów. Zatrzymano wówczas osiem osób, a śledczy podejrzewali, że część wykopów, z których kradziono dolomit, mogło znajdować się pod jezdniami autostrady.

Jak poinformowała w środowym komunikacie GDDKiA, przeprowadzone badania techniczne tego odcinka "nie wykazały podstaw do stwierdzenia, że z korpusu budowanej autostrady A1 kradziony był wcześniej zabudowany materiał, który następnie miał być wykorzystywany do budowy autostrady, a ubytki miały być zastępowane materiałami gorszej jakości". "A1 Piekary Śląskie-Maciejów spełnia wszelkie wymogi bezpieczeństwa" - podkreślili przedstawiciele Dyrekcji.

Rzecznik Dyrekcji Marcin Hadaj wyjaśnił PAP w środę, że już po ujawnieniu sprawy, w pierwszej połowie września pobrano próbki, na podstawie których przeprowadzono badania sprawdzające, czy dochodziło do kradzieży materiałów z konstrukcji autostrady. W najbliższych tygodniach potwierdzone zostanie jeszcze laboratoryjnie, jakie dokładnie materiały zostały wbudowane w poszczególne części autostrady.

"Odpowiedzieliśmy na podstawowe pytanie, które nurtowało nas i opinię publiczną, czy dochodziło do kradzieży wcześniej wbudowanych materiałów i czy były przenoszone na inne miejsce. Tutaj mamy pewność - nie było takiego procederu, ale przy okazji sprawdzamy również, w jaki sposób dokładnie ułożone są warstwy, jakie są materiały, czy są one w stu procentach zgodne ze specyfikacją - sprawdzamy pobrane próbki pod każdym możliwym kątem" - zaznaczył Hadaj.

O sprawie kradzieży kruszyw pod koniec sierpnia poinformowała "Gazeta Wyborcza". Wcześniej, w maju, oficerowie CBŚ zdobyli informację, z której wynikało, że pracownicy jednego z podwykonawców, którzy w ciągu dnia pracują planowo przy budowie drogi, nocą i w wolne dni kradną duże ilości kruszywa, opróżnione wykopy zasypując czarnym łupkiem. Podczas nocnej akcji w sierpniu zatrzymano osiem osób, w tym szefa spółki-podwykonawcy. Na trzy miesiące aresztowano wtedy cztery spośród zatrzymanych osób.

Z ustaleń śledczych wynikało, że wydobywane nocą kruszywo najprawdopodobniej było wykorzystywane do budowy następnych kilometrów drogi, podczas gdy w dokumentacji wykazywano, że zakup pochodzi z legalnego źródła. Wykopów mogło być kilka, a głębokość niektórych z nich mogła wynosić nawet 30 metrów. Śledczy podejrzewali, że część wykopów, z których kradziono dolomit, mogło znajdować się pod jezdniami autostrady - miały na to wskazywać poczynione odwierty.

Po ujawnieniu sprawy GDDKiA informowała, że natychmiast rozpoczęła badania techniczne podbudowy autostrady; prace przy jej budowie nie zostały wstrzymane, a kruszywa kradzione były z okolic jezdni autostrady i leżącej niedaleko hałdy, a nie z samej drogi.

Śledztwo w sprawie kradzieży prowadzi we współpracy z funkcjonariuszami CBŚ bytomska prokuratura.

Wartość kontraktu na budowę odcinka Piekary Śl.-Maciejów to blisko 1,3 mld zł. Na długości 20 km powstanie 31 obiektów inżynierskich, w tym siedem wiaduktów drogowych, 19 wiaduktów autostradowych, jeden most, jedno przejście dla zwierząt i trzy wiadukty kolejowe. Głównym wykonawcą jest hiszpański koncern Dragados, a inżynierem kontraktu - firma Arcadis.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: GDDKiA: Spod autostrady w Bytomiu nie wykradano materiału

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!