PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

GDDKiA odzyskała kolejną część chińskich gwarancji za A2

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
05-02-2015 19:12
GDDKiA odzyskała kolejną część chińskich gwarancji za A2
fot. PTWP

Od niemal czterech lat trwa spór pomiędzy GDDKiA a chińską spółką Covec ws. budowy autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą. Do odzyskania przez Skarb Państwa wciąż pozostało jeszcze ok. 57 mln zł gwarancji bankowych związanych z tym sporem.

- Z przedstawicielami firmy Covec, jak z każdym wykonawcą, z którym rozwiązany został kontrakt, GDDKiA prowadzi rozmowy w celu zakończenia wzajemnych rozliczeń - przekazał portalowi wnp.pl Łukasz Jóźwiak, kierownik Zespołu Komunikacji w GDDKiA.
Dodał, że w przypadku chińskiego partnera zaczynają one przynosić pierwsze, wymierne efekty w postaci wpłacenia na rzecz Skarbu Państwa ok. 59 mln zł z gwarancji bankowych.

- Łączna wartość gwarancji to 128 mln zł. W 2011 r. wpłynęło 12 mln zł, a ostatnio ok. 59 mln zł. Pozostało jeszcze nieściągniętych ok. 57 mln zł - wskazał Jóźwiak.

Kwota 12 mln zł została wypłacona przez Deutsche Bank Polska. Pozostałą cześć gwarancji na rzecz Covec wystawił Bank od China, który po zakończeniu współpracy pomiędzy chińską spółką a GDDKiA odmówił wypłaty gwarancji.

Zgodnie z kontraktem zawartym w 2009 r., Covec miał wybudować 50 kilometrów autostrady A2 między Strykowem a Konotopą za ok. 1,3 mld zł.

W maju 2011 r. okazało się, że firma zalega z wypłatami należności wobec polskich podwykonawców. Zaległości płatnicze podwykonawcy szacowali na kilkadziesiąt milionów złotych. Covec oczekiwał od GDDKiA renegocjowania kontraktu. Wobec braku porozumienia umowa została zerwana.

Na przełomie lipca i sierpnia 2011 r. podpisano umowy na dokończenie dwóch odcinków A2, które budował Covec. Blisko 30-kilometrowy odcinek A za 989 mln zł brutto powierzono konsorcjum firm Eurovia i Warbud.

Odcinek C przejęło konsorcjum czeskiego Boegl & Krysl oraz Dolnośląskich Surowców Skalnych, którego kontrakt opiewał na 756 mln zł brutto.

GDDKiA podkreślała wówczas, że wartość podpisanych kontraktów jest w łącznie o 0,5 mld zł niższa od sum żądanych za dokończenie budowy przez Covec oraz zbliżone do drugich w kolejności ofert z przetargów z 2009 r.

Z drugiej strony była to kwota o ok. 450 mln zł wyższa niż pierwotnie za wykonanie w całości dwóch odcinków miał otrzymać Covec.

W połowie marca 2012 r. Boegl a Krysl przejął od popadającego w coraz większe problemy finansowe DSS całość prac budowie A2. Natomiast samo DSS miało skupić się na dostawie kruszyw na potrzeby inwestycji.

Wkrótce i to przerosło siły DSS, które w końcu ogłosiło upadłość.
Walka o „przejezdność” odcinka C autostrady A2 zakończyła się tuż przez rozpoczęciem Euro 2012. W kłopoty finansowe popadł potem również sam Boegl a Krysl.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP